Naast de HR Manager of the Year 2016 worden op de gala-avond van 19 april ook de winnaars van de HR Pioneer Awards bekendgemaakt. Dat is een initiatief van Trends, Publicarto en De Facto Image Building. De eerste van deze twee awards beloont een succesvolle interne hr-communicatiecampagne (internal communication). De tweede award wordt toegewezen aan een externe rekruteringscampagne (HR campaign). De prijzen benadrukken het belang van de communicatie in personeelsbeleid. De twee winnaars zijn gekozen uit elf genomineerden op basis van criteria zoals originaliteit, resultaat en budget.
...

Naast de HR Manager of the Year 2016 worden op de gala-avond van 19 april ook de winnaars van de HR Pioneer Awards bekendgemaakt. Dat is een initiatief van Trends, Publicarto en De Facto Image Building. De eerste van deze twee awards beloont een succesvolle interne hr-communicatiecampagne (internal communication). De tweede award wordt toegewezen aan een externe rekruteringscampagne (HR campaign). De prijzen benadrukken het belang van de communicatie in personeelsbeleid. De twee winnaars zijn gekozen uit elf genomineerden op basis van criteria zoals originaliteit, resultaat en budget. De hr-dienstverlener SD Worx won de award voor interne communicatie met de campagne The Perfect Match, die als doel had de banden tussen de medewerkers en de kmo-klanten te versterken. 300 werknemers van SD Worx hebben een halve dag bij hun klanten gewerkt om hen beter te leren kennen. Het project ontstond niet zomaar. Om het anderhalf jaar organiseert de kmo-divisie van SD Worx een evenement (de Proxy Night) voor haar ruim 450 medewerkers en de ruim 100 medewerkers die ondersteuning bieden aan die divisie en haar klanten (hr, marketing, IT, ...). SD Worx benadrukt dat het met deze events twee doelstellingen heeft. "We willen een SD Worx-community creëren door alle regionaal verspreide medewerkers samen te brengen. We streven naar verbondenheid met elkaar en met SD Worx. We gebruiken dit gezamenlijke moment ook om op een originele manier de strategische prioriteiten van SD Worx en de kmo-divisie te benadrukken." "Een kernelement uit de strategie is een partnership met onze klanten uit te bouwen, via een zeer klantgerichte aanpak. We willen dicht - proxy dus - bij onze klanten en hun business staan. In 2015 wilden we die boodschap tastbaar maken. Ons doel was elke medewerker een halve dag mee te laten draaien in de onderneming of organisatie van een klant. We zijn ervan overtuigd zijn dat zoiets leidt tot meer empathie en een betere dienstverlening." De actie werd in verschillende fases uitgewerkt. Begin 2015 begon de teasing-campagne om de Proxy Night 2015 aan te kondigen en de slogan 'The Perfect Match' te lanceren. In alle communicatie (intern en extern) werden eigen medewerkers ingezet als gezicht van de campagne. De directeur van de kmo-divisie kondigde vervolgens aan dat hij zou veranderen van baan en nodigde tegelijk alle medewerkers uit om dat ook te doen. Voor een halve dag. Via een ludieke enquête werden alle medewerkers ingedeeld in matchmakers en perfect matches. De matchmakers (een 50-tal medewerkers) kregen tien perfect matches toegewezen voor wie ze een match met een klant moesten maken en dat klantbezoek moesten organiseren. 443 medewerkers vulden de enquête in. Intern werd een actiesite opgezet en een besloten Facebook-groep waar medewerkers hun ervaringen konden delen. De klanten werden persoonlijk aangeschreven met de vraag of een SD Worx-medewerker bij hen mocht komen werken. Meer dan 400 klanten stelden zich kandidaat. In de twee weken voor het slotevent gingen de perfect matches aan de slag bij hun klant, en hadden ze een gesprek met de zaakvoerder of hr-verantwoordelijke over diens uitdagingen. Volgens SD Worx is de actie zowel bij de klanten als bij de medewerkers positief onthaald: "De verzamelde informatie wordt gebruikt voor het verbeteren van onze dienstverlening aan onze klanten, en veel medewerkers zijn een 'echte' klantervaring rijker." Willemen, met 2300 medewerkers de grootste familiale bouwgroep van België, viel in de prijzen dankzij zijn succesvolle externe campagne 'Step in Your Future'. De bedoeling is de rekrutering van moeilijk te vinden profielen zoals ingenieurs te vergemakkelijken. Willemen Groep is het eerste bedrijf in België dat virtual reality inzet om medewerkers aan te trekken. Het ontwikkelde een 360 gradenvideo die wordt meegenomen naar jobbeurzen en ook online beschikbaar is. Met een speciale bril, die toepasselijk wordt ingebouwd in een bouwhelm, wordt de bezoeker ondergedompeld in een virtuele wereld. In enkele minuten bezoekt hij of zij drie van de grootste Willemen-werven: de renovatie van de 107 meter hoge Astrotoren in Brussel, de vernieuwing van een start- en landingsbaan op Brussels Airport en de realisatie van de A11 tussen Brugge en Westkapelle. Projectleiders geven tijdens deze virtuele wandeling een woordje uitleg bij wat er te zien is. De bedoeling van deze campagne is ingenieurs en young potentials aan te trekken. "Zij zijn de toekomst van ons bedrijf, maar die profielen zijn schaars en dus bijzonder begeerd", luidt het bij de hr-verantwoordelijken van Willemen. "Je moet ervoor zorgen dat zij het bedrijf leren kennen, gecharmeerd geraken en vervolgens solliciteren. We merken dat wie van onze bedrijfscultuur heeft kunnen proeven - bijvoorbeeld via een stage - vaak meteen bij ons aan boord wil komen. Op jobbeurzen de verplaatsing maken naar de werf is natuurlijk onmogelijk. Daarom brengen we de werf naar de jobbeurs, op een heel realistische manier." Het idee is een succes. "Studenten staan in rijen aan te schuiven om onze VR-helm uit te proberen. En terwijl ze aan het wachten zijn, vullen ze via hun smartphone of een iPad op onze campagnewebsite hun gegevens in om een gratis cardboardbril aan te vragen." Jobat.be vatte de campagne samen als volgt: "De Mechelse bouwgroep Willemen stelde zich de vraag hoe ze de meest innovatieve geesten kon aantrekken. Het antwoord bleek simpel: door te tonen hoe innovatief ze zélf is." Voor Willemen Groep is de 360 gradenvideo nog maar een begin. Virtual reality en augmented reality zullen later een nog grotere rol spelen in het bedrijf en op de werven. Willemen ziet deze tools als een middel om de concurrentie voor te blijven. Alain Mouton