U moet er zich voor beginnen te reppen, maar tot 22 januari kunt u in het Palais des Beaux-Arts in Rijsel nog naar de retrospectieve van Jean-François Millet gaan kijken. Als peetvader van de school van Barbizon verhief hij het boerenleven tot een episch onderwerp...

U moet er zich voor beginnen te reppen, maar tot 22 januari kunt u in het Palais des Beaux-Arts in Rijsel nog naar de retrospectieve van Jean-François Millet gaan kijken. Als peetvader van de school van Barbizon verhief hij het boerenleven tot een episch onderwerp voor schilderijen en tekeningen. Die onderwerpen waren voor hem dagelijkse kost: hij was de oudste van een kroostrijk gezin en moest zijn vader op het land helpen. Op zijn achttiende kon hij zich daaraan losrukken en een opleiding tot schilder volgen in Cherbourg. Salvador Dalí was zo geobsedeerd door Millets Het angelus - een koppel biddende boeren bij valavond - dat hij er een röntgenfoto van liet maken. Die scan toonde aan dat op de plaats van de mand tussen de boeren ooit een aanzet voor een doodkistje stond. Ook de jonge Vincent van Gogh was onder de indruk van Millets religieus getinte boerentaferelen. Hij kopieerde ze soms, of nam de compositie ervan over. Ook kunstenaars als Paul Gauguin, Camille Pissarro, Constant Permeke, Eward Hopper en Walker Evans waren rechtstreeks of onrechtstreeks beïnvloed door de poëtische en universele landelijkheid in zijn werk. 'Millet USA', een zij-afdeling van de expo, brengt de Amerikaanse erfenis van Millet in kaart.