Ruim 56 miljard dollar. Dat haalde de Amerikaanse overheid uit haar schatkist voor de redding van General Motors. De oude, vermoeide, verwaande en vette generaal kreeg weliswaar een drastische afslankingkuur voorgeschoteld. Uit de as rees een verjongde kandidaat die zowaar overlevingkansen heeft. De eens ongenaakbare en arrogante marktleider hamert nu op de boodschap dat hij naar zijn klanten moet luisteren. Daarin opgejaagd door een raad van bestuur onder het hyperdynamische leiderschap van Edward Whitacre. De Texaan fietste naar een carrière die lak heeft aan elke b...

Ruim 56 miljard dollar. Dat haalde de Amerikaanse overheid uit haar schatkist voor de redding van General Motors. De oude, vermoeide, verwaande en vette generaal kreeg weliswaar een drastische afslankingkuur voorgeschoteld. Uit de as rees een verjongde kandidaat die zowaar overlevingkansen heeft. De eens ongenaakbare en arrogante marktleider hamert nu op de boodschap dat hij naar zijn klanten moet luisteren. Daarin opgejaagd door een raad van bestuur onder het hyperdynamische leiderschap van Edward Whitacre. De Texaan fietste naar een carrière die lak heeft aan elke bloempotfunctie of ceremoniële geplogenheden. En waar trappelt de Europese dochter Opel in dat nieuwe elan? Het nieuwe General Motors heeft weer zelfvertrouwen. Het wil Opel graag in eigen huis houden. Europa voelt zich ongemakkelijk bij die houding. Het Oude Continent wordt door de gebeurtenissen eens te meer in snelheid genomen. Niet alleen is de Europese Commissie de grote afwezige in een dossier dat bij uitstek mee om een Europese oplossing smeekt. Ook de vakbonden gaan liever in zee met de Oostenrijks-Canadese toeleveraar Magna. Daarbij ondersteund door leningen met een fikse Duitse overheidswaarborg. De rentevoet bedraagt een theoretische 10 procent. Maar niemand die gelooft dat die ooit worden afgelost. Ook de Amerikaanse rentevoeten voor de overheidsleningen van GM bedragen een theoretische 9 procent. Die overheidssteun is niet noodzakelijk een onding. Maar geef hem dan in een combinatie met de herboren moeder, het nieuwe GM. De plannen van Magna werden steeds met te veel scepsis behandeld. Magna heeft bewezen dat het een uitstekende toeleveraar is. Maar het bedrijf is daarom nog geen zelfstandige autobouwer. Opel in de schoot van het nieuwe GM kan voortbouwen op de schaalvoordelen van een wereldwijd actieve autogigant. Het Europese hoofdkantoor in Rüsselsheim blijft een centrale spil voor het departement onderzoek en ontwikkeling van de autobouwer. De ingenieurs leverden een wezenlijke bijdrage in de nieuwe generatie van auto's op alternatieve energie. Voor wat hoort wat. Ook Opel zal moeten inleveren, in navolging van het dwangdieet op de Noord-Amerikaanse markt. De fabriek in Antwerpen staat vooraan op de schraplijst. Dat is niet de schuld van de Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V). Maar op diens rekening staat wel het gebrek aan een internationaal netwerk. De Vlaamse politieke nummer één klaagt graag over zijn gebrekkige internationale invloed. Maar het provinciale geklaag in de Belgische media helpt hem niet verder. De man uit de Unizo-gelederen moet meer buiten de landgrenzen kijken. De nieuwe kabinetschef Derrick Gosselin is alvast een verdienstelijke start. FocusEen fitte generaal aan het stuur, blz. 42 Door Wolfgang RieplOpel in de schoot van het nieuwe GM kan voortbouwen op de schaalvoordelen van een wereldwijd actieve autogigant.