Origami voor op het water

© WOUTER RAWOENS

ONAK maakt kano’s die gemakkelijk te transporteren en te monteren zijn. De kano laat zich uit- en opvouwen als een origamikunstwerkje. Ook in het productieproces is eenvoud troef.

Hobby leidt tot start-up

Na vele jaren kanoën op de Gentse wateren waren Otto Van De Steene en Thomas Weyn toe aan een nieuwe uitdaging. “We wilden andere oorden verkennen”, vertelt Thomas Weyn. “Maar een klassieke kano weegt veel, neemt veel plaats in en is ook moeilijk te vervoeren.” De productdesigner Otto Van De Steene en de ingenieur Thomas Weyn gingen zelf aan de slag. “Het oorspronkelijke idee was een kano voor eigen gebruik te maken. Maar door de vele positieve reacties zijn we beginnen na te denken over de commercialisering van onze kano.”

In april 2015 werd de bvba ONAK opgericht. Via het Kickstarter-platform verkocht ONAK in 2016 ongeveer 270 boten en realiseerde het een omzet van ongeveer 400.000 euro. 2017 stond in het teken van het opbouwen van de productiefaciliteit op het industriepark Nederzwijnaarde. In 2018 haalde ONAK 1 miljoen euro op. Onder meer de start-upincubator The CoFoundry en de sociale investeringsfondsen De Punt en Trividend tekenden in op de kapitaalverhoging. ONAK werkt met vier vaste mensen en enkele freelancers. Voor de productie doet het een beroep op Ryhove, een vzw die tewerkstelling op maat aanbiedt voor mensen met een arbeidsbeperking.

1 Ontwerp - De eerste ontwerptekeningen van de ONAK-kano dateren van november 2013. 'Eenvoudig monteerbaar' en 'gemakkelijk transporteerbaar' stonden met stip genoteerd op het lijstje met ontwerpeisen van de uitvinders Otto Van De Steene en Thomas Weyn. Ze kwamen uit bij een opvouwbare kano in composietmateriaal.
1 Ontwerp – De eerste ontwerptekeningen van de ONAK-kano dateren van november 2013. ‘Eenvoudig monteerbaar’ en ‘gemakkelijk transporteerbaar’ stonden met stip genoteerd op het lijstje met ontwerpeisen van de uitvinders Otto Van De Steene en Thomas Weyn. Ze kwamen uit bij een opvouwbare kano in composietmateriaal. “Een kano moet natuurlijk ook voldoende stevig zijn en we wilden niet inboeten op de vaarkwaliteiten”, zegt Thomas Weyn, de CEO van ONAK. “Opblaasbare kano’s zijn misschien ook gemakkelijk te transporteren, maar die varen echt niet aangenaam. Je verliest er veel energie mee in het water.”© WOUTER RAWOENS
2 Prototype - De eerste tekeningen werden vertaald in een papieren model waarin het vouwpatroon werd uitgewerkt en vastgelegd.
2 Prototype – De eerste tekeningen werden vertaald in een papieren model waarin het vouwpatroon werd uitgewerkt en vastgelegd. “De volgende stap is het maken van een prototype”, vertelt Thomas Weyn. “Dat doen we met een CNC-machine die computergecontroleerd de vouwlijnen aanbrengt. We hebben daarvoor een eigen gepatenteerde techniek laten ontwikkelen waarmee we met warmte en druk de vouwlijnen aanbrengen.”© WOUTER RAWOENS
3 Stevig en licht basismateriaal - Het basismateriaal voor een ONAK- kano is een polypropyleenplaat van 5,25 meter op 1,35 meter.
3 Stevig en licht basismateriaal – Het basismateriaal voor een ONAK- kano is een polypropyleenplaat van 5,25 meter op 1,35 meter. “Het gaat om self reinforced polypropyleen”, preciseert Thomas Weyn. “Dat is mechanisch bewerkt polypropyleen waarvan alle vezels zijn uitgerekt tot een soort van repen die je vervolgens kunt weven. Daardoor krijg je een materiaal met een veel hogere impactresistentie. Dat is voor een kano niet onbelangrijk, want een bots tegen een scherpe steen is snel gebeurd.” Een plaat is 8 millimeter dik en bestaat uit drie lagen. De binnenkant heeft een honingraatstructuur. Die behoudt de structuur en het volume van de plaat. Op beide zijden wordt de bewerkte polypropyleen gelamineerd.© WOUTER RAWOENS
4 Door de pers - De belangrijkste machine in de productiehal van ONAK is de pers- en snijmachine. Het hart van dat gevaarte van 6 op 30 meter is een mal in aluminium die de vouwlijnen in de kunststofplaten aanbrengt. Bij het verlaten van de pers worden de overbodige randen automatisch afgesneden.
4 Door de pers – De belangrijkste machine in de productiehal van ONAK is de pers- en snijmachine. Het hart van dat gevaarte van 6 op 30 meter is een mal in aluminium die de vouwlijnen in de kunststofplaten aanbrengt. Bij het verlaten van de pers worden de overbodige randen automatisch afgesneden.© WOUTER RAWOENS
5 Opvouwen en verpakken - De ONAK is tegelijkertijd een kano en een transportbox.
5 Opvouwen en verpakken – De ONAK is tegelijkertijd een kano en een transportbox. “Naast de vouwlijnen die de boot vormgeven, brengen we in de pers ook dwarse vouwlijnen aan”, legt Thomas Weyn uit. “Dat zijn de vouwlijnen om de doos te maken. Na het opvouwen zetten we deksels op de doos en steken er alle onderdelen – de aluminiumranden, de zitjes, de riemen, de wielen voor onder de doos, eventueel peddels – in.” Om beschadigingen tijdens het transport te voorkomen wordt de transportbox/kano verpakt in een kartonnen doos.© WOUTER RAWOENS
6 Onlineverkoop - Het leeuwendeel van de verkoop gebeurt via de webshop.
6 Onlineverkoop – Het leeuwendeel van de verkoop gebeurt via de webshop. “Maar het is bedoeling de verkoop via het klassieke retailkanaal te versterken”, zegt Thomas Weyn. “Met de nieuwe versie van de ONAK, die we in april hebben gelanceerd, moet dat lukken. Sommige kopers vonden de eerste ingebruikname nog wat complex. Daar hebben we aan gesleuteld. De grotere gebruiksvriendelijkheid verlaagt ook de drempel om binnen te geraken bij de winkelketens. We praten met Globetrotter, een grote Duitse keten van buitensportwinkels.”© WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content