Operatie Schone Handen

In Scandinavië vervluchtigen vierkantjes in organogrammen. Zij duiken nadien op bij ABB Service Worldwide. Het ontvlechten van onderhouds- departementen is een trend.

Scandinavië.

Op 48 uur passeerden roestvrij staal in Centraal-Zweden, geneesmiddelen in Uppsala, papierrollen en kabels in Noord-Finland, elektronica, ijsjes en worsten in Helsinki. De gastheer leeft aan een frenetiek ritme, maar vindt de tijd om enkele uren per week thuis, in Knokke, te slapen en de Vlerick Alumni te animeren. Jan Coene (38j.) leidt een groeiende hoofddivisie van ABB, het Zweeds-Zwitserse concern. ABB Service Worldwide heeft 8500 medewerkers en een omzet van 1 miljard dollar. Jan Coene verkoopt wereldwijd onderhoudsdiensten in alle maten en kleuren. Zijn paradepaard en een groeiende stut onder zijn omzet is het Full Service-product. ABB Service neemt daarbij eventueel via een tussenvennootschap in joint venture alle onderhoudspersoneel en -activiteiten over.

Jan Coene : “Vijf procent van de wereldeconomie is onderhoud en deze markt opent zich.” De concurrenten Siemens, Bechtel en Fluor hebben dit begrepen en doen ook pogingen om in het onderhoud een niche te beitelen. “We zullen onze voorsprong opbouwen door onder meer centra van uitmuntendheid te stichten voor metaal, papier, cement en petrochemie. ABB Service onderzoekt daar nieuwe standaarden en best practices,” zegt Jan Coene. “Wat de klant 120 dollar zou kosten, doen wij voor 80 dollar. De uitdaging is om de productiviteit te verhogen, niet om mensen af te danken, want dat laatste kan iedereen.”

Jan Coene begon als jong ingenieur met wiskundige knobbel en alumnus van Vlerick bij een onderhoudsatelier van Asea (gefuseerd met Brown Boveri) in Zaventem : “Ik zat met reparatie-ateliers die ik absoluut rendabel wilde houden. Het aantal pannes daalt jaar na jaar door de betere constructie van machines. Wat doe je dan met je bekwame personeel dat met de vingers zal zitten draaien ? Ik heb daar veel over nagedacht, Full Service werd het antwoord. We hollen minder achter de feiten aan, zijn pro-actief. De klant heeft recht op zero-defect service.” Voor het nieuwsoortige werk moet je een psycholoog zijn, beweert Jan Coene : “De onderhoudsmensen zijn de macho’s in je organisatie. Je moet hen duidelijk bewijzen dat ze er professioneel beter van worden, ook wat hun aanzien betreft.”

De gemiddelde kosten van het onderhoud dalen door Full Service, beweert ABB Service. De oorzaken van de stilstanden worden stelselmatig geanalyseerd. Ligt de fout bij de fabrikant, de controlekamer of het gebrekkige onderhoud ? Kari Auckman is managing director van Fortek, een samenwerking van de papiergigant Veitsuluoto en ABB Service in Oulu, bij de poolcirkel. Hij superviseert het onderhoud van een megafabriek. De Finse industrie zit in een heftige shake out, elke finnmark telt : “Normaal doet 1 arbeider op 3 aan onderhoud in dit type van industrie, en dat vonden wij 50 % te veel. Wij evolueren met ABB Service in de goede richting. De vakbonden die sterk staan in de papierindustrie waren niet opgetogen, maar we duwden door. Wat mijn motivering is ? De winstcentra kunnen zich beter toespitsen op de kern van hun activiteiten. De onderhoudskosten evolueren van vaste naar variabele kosten. De kapitaalkosten worden eveneens samengedrukt door een kleinere voorraad aan wisselstukken. Het onderhoud wordt een business, zodat je wedijvert en winstgevend wil zijn. Door een partner in het onderhoud komt er eveneens sneller nieuwe ervaring binnen en verbetert de rapportering van het onderhoud.” Is er een verschil tussen een interne en een externe onderhoudsdienst ? Kalevi Hasi, voorzitter van ABB Service Finland : “Bij een interne dienst worden productie en onderhoud gelijkgesteld. Dat is fout, productie en onderhoud zijn elk gespecialiseerde werkterreinen.”

Bestaat niet het gevaar van een grote afhankelijkheid van de partner ? “Ach wat”, weerlegt de Fin Markku Taskinen, vice-voorzitter van Valio (zuivel) : “Jan is een prima vent. Hij stamt uit een klein land, zoals ik. Mensen van kleine landen zijn beter ingesteld op samenwerking met anderen. Je moet het vertrouwen kunnen opbrengen om je toekomst voor een deel in de handen te leggen van een buitenstaander. Zo werkt dat vandaag, co-marketing, co-making, co-maintaining.”

F. Cr.

JAN COENE (ABB SERVICE WORLDWIDE) We zitten ons niet meer te verkneukelen bij de pannes van onze klanten. We trachten ze te voorkomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content