Hardnekkig zoeken naar gaten in de markt kan soms gênante resultaten opleveren. Kamstra Travel is daar een mooi voorbeeld van. Het reisbedrijf uit het Groningse Eemshaven stelt de georganiseerde reis 'Leven als een clochard in Parijs' voor. Lodewijk Brondijk: "De reis is een vierdaagse city survivaltrip. De deelnemers moeten hun kredietkaarten en portefeuilles afgeven bij h...

Hardnekkig zoeken naar gaten in de markt kan soms gênante resultaten opleveren. Kamstra Travel is daar een mooi voorbeeld van. Het reisbedrijf uit het Groningse Eemshaven stelt de georganiseerde reis 'Leven als een clochard in Parijs' voor. Lodewijk Brondijk: "De reis is een vierdaagse city survivaltrip. De deelnemers moeten hun kredietkaarten en portefeuilles afgeven bij het begin van het weekend en krijgen in de plaats een muziekinstrument of een schildersezel met tekenblok. Met de opbrengst van hun gebedel moeten ze eten kopen. Slapen doen ze in een kartonnen doos." Het idee voor de clochardtrip komt van Bart Janssens, die in augustus van vorig jaar 50% van Kamstra overnam. Brondijk: "Tijdens zijn studieperiode heeft Janssens ooit zes dagen in Parijs rondgezworven. Hij vond dat er geen betere manier was om te ervaren hoe daklozen werkelijk leven. En wij hebben het opgenomen in ons programma omdat het een leuke gimmick is, die goed aangeeft wat wij zoal kunnen organiseren." Dat is nogal wat. 'Van tentenkamp naar tentenkamp in de Kivu-streek' en - speciaal voor de jongeren - 'Tiendaagse in de Gazastrook, met inleidende cursus stenen gooien en het ontwijken van rubberkogels'. Kamstra wil mensen laten zien wat de keerzijde is van ons rijke bestaan. Tijdens een clochardtrip kunnen ze ervaren hoe hard het leven van daklozen in werkelijkheid is. Dat echte daklozen de aanwezigheid van toeristen als een belediging zouden kunnen ervaren, wuift Brondijk weg. "Ik denk dat wij net veel positieve aandacht geven aan de daklozen. Die aandacht zouden ze normaal gesproken niet hebben gekregen."Kamstra Travel is groot geworden dankzij de zogenaamde Butterfahrten. Die minicruises boden de - hoofdzakelijk Duitse - reizigers de mogelijkheid om buiten de Nederlandse territoriale wateren belastingvrij tabak, drank en luxeartikelen in te kopen. Toen in 1999 de taksvrije handel in de Europese Unie aan banden werd gelegd, zag Kamstra zijn bestaan in gevaar komen. Het bedrijf ging zich toeleggen op georganiseerde reizen, maar die hebben het wegvallen van de belastingvrije minicruises nog niet kunnen compenseren. Wouter De Broeck [{ssquf}]