Met een toch wel erg beperkte gamma moet de Toyota Starlet opboksen tegen de concurrentie, in een segment waar een ruime keuze en veelzijdige gebruiksmogelijkheden het verschil maken.
...

Met een toch wel erg beperkte gamma moet de Toyota Starlet opboksen tegen de concurrentie, in een segment waar een ruime keuze en veelzijdige gebruiksmogelijkheden het verschil maken. Toyota dankt zijn uitstekende reputatie aan de kwaliteit, de betrouwbaarheid en de veiligheid van zijn auto's. Dat zijn dan ook de meest opvallende kenmerken van de nieuwe Starlet. Het B-segment waarin deze kleine Toyota thuishoort, is in Europa goed voor ruim 30 % van de totale autoverkoop. Daar moet de Starlet onder meer opboksen tegen de VW Polo, de Renault Twingo, de Opel Corsa, de Peugeot 106, de Mitsubishi Colt en de Nissan Micra. Het design van de Starlet is zeer discreet, misschien zelfs te onopvallend : iets meer originaliteit in de vormgeving had zeker geen kwaad gekund. Vooraan gaan motorkap en bumper vloeiend in elkaar over ; de achterzijde is eenvoudig en functioneel, met verticale lichtblokken en een ruime vlot toegankelijke achterklep. De brede flankbeschermers zijn voorzien van drie volstrekt nutteloze en weinig esthetische kleurige strips.De nieuwe gamma wordt aangeboden in drie- en vijfdeurs versie en met twee uitrustingsniveaus, XT en XS. Wat de motor betreft, valt er niet te kiezen : er is alleen een 1300 cc viercilinder (benzine). Toyota denkt er zelfs niet aan om in de Starlet-gamma een diesel aan te bieden. In optie is wel een drietrapsautomaat beschikbaar.Door deze beperkte keuze steekt de Starlet 1996 schril af tegenover zijn rechtstreekse concurrenten met veelzijdige gebruiksmogelijkheden, met een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren en viertrapsautomaten. Raar maar waar : in Japan is de Starlet leverbaar met diverse benzinemotoren (ook een GTi-versie) en een dieselkrachtbron ; er is zelfs een versie met permanente vierwielaandrijving.Het interieur van de Starlet is comfortabel, ergonomisch, ruim en luchtig. De auto rijdt bijzonder soepel in het stadsverkeer ; het is dan ook een echte stadsmus, die zeker voldoening schenkt als tweede wagen. Opvallend is vooral de perfecte geluidsisolatie : zelfs bij hoge toerentallen blijft het opmerkelijk rustig in het interieur.De veiligheid van deze kleine Toyota staat op een hoog peil ; de twee belangrijkste opties (ABS en airbags) worden aangeboden tegen zeer gunstige prijzen. Vergelijk dit maar eens met andere merken : twee airbags voor een meerprijs van amper 12.000 frank, ABS voor nauwelijks 20.000 frank, een zonnedak voor 30.000 frank (telkens BTW inbegrepen).Samengevat : de nieuwe Starlet is een "crisisproduct". Voor een bijzonder redelijke prijs biedt deze onopvallende wagen heel wat onzichtbare troeven als stadsauto of als vervoermiddel voor "alleenrijders". PATRICK OP DE BEECKToyota Starlet Zeer discreet, misschien zelfs te onopvallend.