CarsOnTheWeb is een online B2B-veilingplatform voor jonge tweedehandswagens. "Via een biedsysteem brengen we voertuigen van professionele aanbieders op de markt", zegt CEO Johan Meyssen. "Dat kunnen leasemaatschappijen, verhuurfirma's, autoconstructeurs, invoerders, grote fleet owners of dealergroepen zijn. Op die manier kunnen we 14.000 autohandelaars - verspreid over heel Europa - bereiken. Een veiling is gemiddeld twee tot vier werkdagen 'open'. Afhankelijk van het veilingtype en de aantrekkelijkheid van het aanbod verwelkomt ze van enkele tientallen tot meer dan duizend potentiële kopers. Die kunnen hun bod uitbrengen in een dynamische, beveiligde en volledig transparante omgeving." Onlangs is ook een iPhone-applicatie ontwikkeld waarmee de veilingen op de voet gevolgd kunnen worden.
...

CarsOnTheWeb is een online B2B-veilingplatform voor jonge tweedehandswagens. "Via een biedsysteem brengen we voertuigen van professionele aanbieders op de markt", zegt CEO Johan Meyssen. "Dat kunnen leasemaatschappijen, verhuurfirma's, autoconstructeurs, invoerders, grote fleet owners of dealergroepen zijn. Op die manier kunnen we 14.000 autohandelaars - verspreid over heel Europa - bereiken. Een veiling is gemiddeld twee tot vier werkdagen 'open'. Afhankelijk van het veilingtype en de aantrekkelijkheid van het aanbod verwelkomt ze van enkele tientallen tot meer dan duizend potentiële kopers. Die kunnen hun bod uitbrengen in een dynamische, beveiligde en volledig transparante omgeving." Onlangs is ook een iPhone-applicatie ontwikkeld waarmee de veilingen op de voet gevolgd kunnen worden. CarsOnTheWeb heeft vestigingen in vijf Europese landen. Die afdelingen zijn gehuisvest onder de moedermaatschappij Ecadis, waarvan de aandelen in handen zijn van zeven Vlaamse ondernemers, het management en twee institutionele investeerders: ING Activator Fund en Ark Angel Fund van BAN Vlaanderen. Deze fondsen steunen innovatieve starters en beloftevolle groeibedrijven met financiële impulsen. Behalve de afdeling in België zijn er nog vier dochters in Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. En zopas werd er een bijkomend filiaal opgestart in Nederland. "In al die landen werken we via een uitgebreid partnernetwerk", legt Meyssen uit. "De nieuwe vestiging in Nederland heeft als doel enkele van die partners - in de eerste plaats operationele leasebedrijven - beter te kunnen bedienen. De afzet gebeurt naar zowat alle Europese landen, maar Centraal-Europa vertegenwoordigt het grootste gedeelte: vier op de vijf verkochte voertuigen zijn voor die regio bestemd." De eerste veilingen via CarsOnTheWeb in ons land dateren van 2005. Steven Lismont, een Belgische ondernemer met heel wat ervaring als (groot)handelaar in tweedehandsvoertuigen, bedacht het concept. "Hij had in 2004 als een van de eersten begrepen dat de Europese handel in tweedehandse wagens de komende decennia sterk zou veranderen", zegt Meyssen. "Dat heeft alles te maken met de internationalisering van de markt. Steven was er toen al van overtuigd dat onlineveilingen een steeds belangrijkere rol zouden spelen in Europa." Lismont is overigens ook de oprichter en een van de zaakvoerders van Carconnex, een van 's lands grootste onafhankelijke spelers in de internationale autohandel. CarsOnTheWeb is weliswaar geen uniek concept: Europa telt een paar tientallen soortgelijke onlineveilingplatformen. "Er is inderdaad concurrentie", zegt Johan Meyssen. "Paradoxaal genoeg zijn heel wat van die internetinitiatieven landelijk georganiseerd. Van de internationale spelers op de Europese markt is CarsOnTheWeb de op drie na grootste. We onderscheiden ons vooral van onze concurrenten door de consequent doorgedreven klantenfocus. We zijn de enige speler op de markt die het volledige naverkoopproces centraal en Europees organiseert. Dat gebeurt vanuit het Europese hoofdkwartier in Tienen." "Die aanpak heeft een aantal belangrijke voordelen: elke koper wordt steeds door zijn eigen, vertrouwde accountmanager bediend, ongeacht de herkomst van het voertuig. Voor de klant speelt het dus geen rol of het voertuig geveild is door CarsOnTheWeb België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië of Nederland. Wij zijn dan ook zowat de enige speler waar 90 procent van onze klanten een service mag verwachten in zijn eigen taal. De medewerkers van onze uitgebreide customer relations-afdeling spreken vijftien Europese talen." Bij de lancering van CarsOnTheWeb in 2005 was meteen duidelijk dat het internetplatform op veel bijval zou kunnen rekenen. De verhandelde volumes namen dan ook systematisch toe. 2008 bleek even een moeilijk intermezzo, maar sindsdien kent het bedrijf opnieuw een gezonde evolutie. "In 2009 en 2010 hebben we vooral gefocust op de versterking van de organisatie", verklaart Meyssen. "Ook het optimaliseren van de bedrijfsvoering en van de bedrijfsprocessen stond toen centraal. Twee jaar geleden hebben we dan een groeistrategie uitgewerkt en uitgerold. En ook nu liggen weer concrete plannen op tafel. We willen ons internetplatform bijvoorbeeld ook meer afstemmen op jongere tweedehandsvoertuigen die hoofdzakelijk door de fabrikanten en auto-invoerders aangeboden worden." "Daarnaast zal de nadruk in de nabije toekomst voornamelijk liggen op een verdere groei van onze volumes. In de eerste plaats gaat het om ex-leasevoertuigen die verscheept worden naar autohandelaars in heel Europa. Het is de bedoeling ons marktaandeel in de nog steeds spectaculair groeiende markt verder op te krikken. En de bijbehorende rentabiliteit mogen we uiteraard niet uit het oog verliezen. Concreet heeft het management zich als doel gesteld om de twee jaar het aantal verkochte voertuigen van de hele groep te verdubbelen." In 2011 verhandelde CarsOnTheWeb meer dan 19.000 wagens. Voor dit jaar verwacht Meyssen dat de grens van 25.000 verkochte voertuigen doorbroken wordt. ROEL VAN ESPEN"90 procent van de klanten wordt bediend in zijn taal"