Op het internet zijn er tal van helpdesks terug te vinden. Het zijn eigenlijk forums waar u uw probleem gratis kunt voorleggen. Daarop wordt dan gereageerd door andere forumleden, of door een van de moderators. Wij bezochten vier helpdesks van Belgische makelij: OnlineHelpdesk. be (http://www.onlinehelpdesk.be/forum/), Oplossing.be (http://www.op- lossing.be), Multidesk.be (http://www.multidesk.be/forums/) en Alleproblemen.be (http://www.alleproblemen.be).
...

Op het internet zijn er tal van helpdesks terug te vinden. Het zijn eigenlijk forums waar u uw probleem gratis kunt voorleggen. Daarop wordt dan gereageerd door andere forumleden, of door een van de moderators. Wij bezochten vier helpdesks van Belgische makelij: OnlineHelpdesk. be (http://www.onlinehelpdesk.be/forum/), Oplossing.be (http://www.op- lossing.be), Multidesk.be (http://www.multidesk.be/forums/) en Alleproblemen.be (http://www.alleproblemen.be). Oplossing.be is met meer dan 10.000 actieve leden de grootste community. OnlineHelpdesk.be bekleedt de tweede plaats, met bijna 8900 leden. De twee andere helpdesks zijn minder populair. Bij OnlineHelpdesk.be is registratie niet verplicht. Maar om actief te kunnen deelnemen aan een discussie, moesten we ons wel gratis registreren. Dat gebeurt snel: na het ingeven van een gebruikersnaam en paswoord moest alleen nog een ontvangen e-mail bevestigd worden om het account te activeren. Daarna konden we aan de slag. Bij Alleproblemen.be is gratis registratie sowieso vereist. Ook hier moesten we eerst een e-mailbericht confirmeren, maar dat verliep niet zonder problemen. Niet verwonderlijk, zo bleek, want de webmaster wist ons te melden dat de website (tijdelijk) niet meer onderhouden wordt. Bij Oplossing.be kregen we eerst een voorlopig paswoord toegewezen. Dat konden we nadien wel wijzigen in onze persoonlijke profielpagina, maar dat maakt het allemaal wat omslachtig. Bij Multidesk.be verliep de registratie het vlotst. Maar welke onlinehelpdesk reageert nu het snelst op een voorgelegde vraag? En wie geeft de beste oplossing voor uw probleem? Wij deden de test. We legden de forums - behalve het inactieve Alleproblemen.be - een probleem met een videokaart voor. Bij OnlineHelpdesk.be telden we alvast 54 verschillende forums - onderverdeeld in 11 categorieën. Wij poneerden onze vraag op het toepasselijke forum 'Geluid & Videokaarten'. Ook Oplossing.be en Multidesk.be hebben een heleboel afzonderlijke forums, waaronder eentje over videokaarten. Nog diezelfde dag vonden we op de drie forums al minstens één nuttige oplossing voor ons probleem. Oplossing.be en OnlineHelpdesk. be hebben het grootste ledenaantal, en dat blijkt ook uit het aantal gestelde vragen en antwoorden. OnlineHelpdesk.be bijvoorbeeld kreeg sinds de oprichting al meer dan 25.000 vragen en 150.000 antwoorden te verwerken. De exacte cijfers vindt u in onderstaande tabel, en daarin berekenden we ook het gemiddelde aantal reacties per gestelde vraag. En op dat vlak scoort Multidesk.be het best: elk voorgelegd probleem is er goed voor gemiddeld 6,62 reacties. Wat kunnen we nu besluiten? Allereerst: OnlineHelpdesk.be en Oplossing.be zijn de grootste onlinehelpdesks in ons land. U loopt er dus het meeste kans om een oplossing te vinden voor uw probleem zonder dat u zelf dit probleem hoeft voor te leggen. Met de zoekfunctie kunt u namelijk gemakkelijk zoeken op trefwoord in de talrijke forums. Als u zélf een vraag wilt stellen, dan doet u dat in principe het best op Multidesk.be, want die heeft de hoogte responsscore. Maar onze test wees uit dat ook op OnlineHelpdesk.be en Oplossing.be snel wordt gereageerd. Uw probleem voorleggen aan meerdere onlinehelpdesks is uiteraard de beste strategie. Roel Van Espen