Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.be Met gps zijn we intussen al vertrouwd: zo'n navigatiesysteem loodst u feilloos over de wegen en zorgt ervoor dat u nooit meer het noorden kwijtraakt. Een nuttige toepassing daarvan is gps-tracking: een apparaatje dat bestaat uit een gps-ontvanger/gsm-toestel en signalen uitstuurt over de precieze locatie van het voertuig waarin het zich bevindt. Zo'n systeem kan worden ingebouwd, maar ons oog viel op een handig draagbaar toestel: de Benefon Trackbox. Dit apparaatje weegt 200 gram (inclusief batterij), is 3,3 centimeter dik en heeft een lengte van ongeveer 15 centimeter. Op het eerste gezicht lijkt de Trackbox op een gewoon maar ietwat gedateerd gsm-toestel. Er bestaan twee uitvoeringen: mét en zonder I/O-unit. Een apparaat zonder I/O-unit is sowieso geschikt voor het traceren van voertuigen. De Trackbox mét I/O-unit geeft daarnaast ook informatie over alles wat op die unit is aangesloten. We denken daarbij aan koelinstallaties, meetsystemen of deuren - handig dus voor sommige vrachtwagens. Wijzelf hielden het bij de Trackbox zonder I/O-unit; die vindt u in de winkel voor ongeveer 600 euro. We plaatsten het apparaat in onze wagen, maar al snel merkten we dat het op een goed zichtbare plaats moest liggen. De Trackbox moet immers in rechtstreeks contact met de satellieten staan en dat kan door hem bijvoorbeeld op het dashboard te leggen. Het volgen van de auto op afstand lukte bij onze tests alvast prima: om de locatie op te vragen, konden we via onze vertrouwde gsm een sms-bericht sturen naar de Trackbox. We kregen dan onmiddellijk een sms'je terug met de gegevens. Verwacht hier echter niet te veel van: u krijgt geen straatnaam en gemeente te zien, maar wel geografische coördinaten zoals "N50.52.40,0 E04.25.27,4". Een stuk handiger vonden wij de opvolging via de computer: zo zagen we op een stratenplan de locatie van het voertuig. Hiervoor moesten we ons wel een 'tracing & tracking'-systeem aanschaffen. Wij kozen voor het pakket van Benefon: modem, kabel en software voor een kleine 700 euro, plus een licentie van 100 euro per voertuig. De locatie van onze auto opvragen, gebeurde via een druk op de knop. Maar het kan ook automatisch met een bepaalde frequentie (bijvoorbeeld elk halfuur). De communicatiekosten beperken zich tot die van de verzonden sms'jes. Maar u kunt vanzelfsprekend ook een permanente gsm-verbinding opzetten. Dat is uiteraard duurder, maar kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn bij het traceren van een gestolen voertuig. Voor koeriersdiensten, taxibedrijven en transportfirma's biedt gps-tracking heel wat mogelijkheden. Het personeel op een dispatchingafdeling kan er makkelijk de positie van bepaalde voertuigen mee opvragen. Zo kan men bij een zonet binnengelopen opdracht snel nagaan welke chauffeur of vertegenwoordiger daarvoor het best in aanmerking komt. Ook om een container, een lading, een machine op een werf of zelfs uw eigen auto te beschermen tegen diefstal, is zo'n systeem aangewezen. Maar gps-tracking als instrument om uw werknemers 'in het oog te houden', lijkt ons minder zinvol. U hebt immers toch in zekere mate hun medewerking nodig: wij slaagden er alvast in om het systeem te misleiden door ons een tijdje in een ondergrondse parkeergarage, onder een brug of een afdak schuil te houden. In dat geval is er immers geen gps-signaal en kan de Trackbox alleen de laatst gesignaleerde positie en het tijdstip doorgeven. Bovendien moet u als werkgever rekening houden met de privacywetgeving. Stiekem uw personeel tracken is in elk geval niet toegestaan. Roel Van Espen