Het terrein van de nv Altrex is meer dan behoorlijk gevuld met allerlei stellages, ladders en ander klimtuig. "We zijn genoodzaakt vandaag een groot deel van onze voorraad buiten te stockeren," duidt algemeen directeur Robert Bunnens. "Het kan, maar toch willen we zo snel mogelijk verhuizen naar een nieuw en groter gebouw." Een verdriedubbeling van de kantoorruimte zoekt Altrex, dat vandaag nog in Aartselaar is geleg...

Het terrein van de nv Altrex is meer dan behoorlijk gevuld met allerlei stellages, ladders en ander klimtuig. "We zijn genoodzaakt vandaag een groot deel van onze voorraad buiten te stockeren," duidt algemeen directeur Robert Bunnens. "Het kan, maar toch willen we zo snel mogelijk verhuizen naar een nieuw en groter gebouw." Een verdriedubbeling van de kantoorruimte zoekt Altrex, dat vandaag nog in Aartselaar is gelegen. De voorbije vier jaar zagen de 38 werknemers de omzet klimmen van 230 naar 350 miljoen. Een verfrissende distributieaanpak is één van de redenen van de groei. "Ons aandeel op de consumentenmarkt steeg in drie jaar van 7 naar 15%. En we kunnen verder groeien. We willen onze klant, de doe-het-zelfzaak, steeds meer toegevoegde waarde bieden. Samen met de winkel voeren we promotionele acties, of we berekenen de optimale indeling van de ruimte in de winkel." Die optiek valt onder de noemer meerwaarde geven aan een "groot, lomp en lelijk" product, de ladder. Altrex is daarmee niet de goedkoopste op de markt. Op termijn moet de toegevoegde waarde het verschil maken met de concurrenten.De consumenten zijn goed voor een derde van de omzet. Ook de twee andere segmenten, de verhuurmarkt en de beroepslui, happen een derde uit de verkoop. En ook deze segmenten worden met een uitgebreide dienstverlening bewerkt. Die beleidslijn is een gevolg van de overname van het Nederlandse Altrex in 1994 door een deel van het management, én de Nederlandse investeringsmaatschappij Halder. Ook de volle dochter, al een kwarteeuw in België actief, gaf mee gestalte aan de vernieuwde dynamiek. Altrex legt zich voortaan toe op de productie, en haalt de banden met de diverse distributiekanalen sterker aan. "Dat geldt ook voor de professionele markt, zoals de schilders, de schoonmaaksector, of de bouwwereld," zegt Robert Bunnens. "Vroeger kwamen zij bij ons, en bewoog Altrex gewoon mee met de schommelingen op de markt. Nu stappen wij zelf naar die professionele sectoren, via de tussenschakel van de gespecialiseerde groothandel."Voor de verhuurdienst ten slotte, staat een eigen ploeg van tien monteurs paraat. Zij leggen zich vooral toe op complexe stellingen en hangbruggen voor wolkenkrabbers. In dit laatste segment is Altrex marktleider in België en Nederland.