De Europese banken gingen er twee jaar geleden al van uit dat tegen 2015 de helft van de zichtrekeningen en 60 procent van de spaarrekeningen online zouden worden verkocht. Dat bleek uit een studie van EFMA, de organisatie die innovatie in retailbanking promoot. De evolutie voltrekt zich evenwel sneller dan gepland, want de internetverkoopkanalen halen die niveaus nu al bijna. AXA Bank speelt in op de trend en lanceerde een volledig nieuw onlineproductenpakket met een zicht- en spaarrekening, een bankkaart en een homebanking- en mobilebankingabonnement.
...

De Europese banken gingen er twee jaar geleden al van uit dat tegen 2015 de helft van de zichtrekeningen en 60 procent van de spaarrekeningen online zouden worden verkocht. Dat bleek uit een studie van EFMA, de organisatie die innovatie in retailbanking promoot. De evolutie voltrekt zich evenwel sneller dan gepland, want de internetverkoopkanalen halen die niveaus nu al bijna. AXA Bank speelt in op de trend en lanceerde een volledig nieuw onlineproductenpakket met een zicht- en spaarrekening, een bankkaart en een homebanking- en mobilebankingabonnement. Bij de ontwikkeling van het pakket ging AXA te rade bij zijn klanten. "Tests met eindgebruikers brachten enkele prioriteiten aan het licht", verklaart Xavier Gys, verantwoordelijke voor e-business bij AXA. "Een voorbeeld: het feit dat elke transactie beloond wordt met 5 cent op je eigen rekening plus 5 cent voor een goed doel naar keuze, werd belangrijker geacht dan een toprendement op de spaarrekening. Het gratis openen en beheren van de zicht- en spaarrekening werd eveneens ervaren als een grote troef." Ook de nood aan het beheren van rekeningen via de smartphone of tablet kwam bij deze gebruikerstests aan het licht. En dus kwam AXA, in navolging van de grootbanken, onlangs met een mobilebankingapplicatie. Daarmee kunnen klanten via hun smartphone hun zicht- en spaarrekeningen en hun kredietkaarten consulteren, overschrijvingen uitvoeren naar bewaarde begunstigden en gegevens van het agentennetwerk terugvinden. Het is zelfs mogelijk om de vertrouwde agent rechtstreeks vanuit de app te bellen. Bij de ontwikkeling lag de focus op gebruiksgemak. "Ruim 90 procent van de transacties in homebanking beperkt zich tot het consulteren van het rekeningsaldo en overschrijvingen", zegt Xavier Gys. "Mobiele gebruikers hebben geen nood aan veel toeters en bellen. No frills is onze slogan. Bovendien willen we met onze nieuwe producten niet alleen het jonge marktsegment aanspreken. Twee op de drie senioren beheren hun bankzaken al via AXA-homebanking. Die verhouding komt aardig in de buurt van die bij jongeren." Met de nieuwe app wil AXA ook nieuwe klanten aantrekken. De app bevat een actieve demo, waarmee niet-klanten eveneens de mogelijkheden (via fictieve rekeningen) kunnen uitproberen. De bank is ervan overtuigd dat die ervaring voldoende kan zijn om hen over de streep te trekken, want aan het einde van de demo kan men onmiddellijk intekenen op het onlinepakket. AXA heeft dus definitief de mobiele kaart getrokken. "Maar onze bankagenten blijven een belangrijke centrale rol spelen", zegt Xavier Gys. "Daarom hebben we gekozen voor het click & face-businessmodel. De click staat voor het feit dat klanten voor dagelijkse bankzaken meer en meer gebruikmaken van het internet. Dat is een evolutie die AXA als bank uiteraard niet kan negeren. Maar daarnaast willen we ook blijven investeren in face: het persoonlijk contact en professioneel advies van onze zelfstandige bankagent." ROEL VAN ESPEN