Signature, 390 blz., 19,95 euro.
...

Signature, 390 blz., 19,95 euro. Anthos, 239 blz., 18,95 euro. Anthos, 280 blz., 19,95 euro. Houtekiet, 334 blz., 17,50 euro. Signature, 313 blz., 19,95 euro. Roularta Books, 428 blz., 19,90 euro. VH&W, 407 blz., 15,99 euro. The House of Books, 302 blz., 18,50 euro. Meulenhoff, 302 blz., 19,95 euro. Anthos/Standaard, 421 blz., 19,90 euro. Na nauwelijks drie weken waren er in de VS al 600.000 exemplaren verkocht van The Rule of Four, een thriller die meteen ook in het Nederlands beschikbaar is. De twee auteurs, Ian Caldwell en Dustin Thomason, zijn amper 28 en schreven het boek om elkaar niet uit het oog te verliezen na hun studies. Bijna zes jaar schaafden ze aan hun verhaal, dat in vroegere versies door een rist uitgevers afgewezen werd. Het uitgangspunt haalden ze uit de eindverhandeling van Ian Caldwell, die een schier onvertaalbaar, anoniem en zeldzaam Venetiaans boek uit 1499 onder de loep schoof. Het werk is geschreven in zeven talen en bevat zelfs hiërogliefen en allerhande codes. De twee hoofdpersonages uit de thriller, twee studenten aan de prestigieuze universiteit van Princeton, zoeken de auteur en de verborgen boodschap in het boek. Nog twee andere vrienden worden erbij gehaald. Stilaan blijkt dat het geheim onder meer te maken heeft met de beeldenstorm, verborgen kunstschatten en de machtige Florentijnse familie deMedici. Maar hoe dichter ze bij de ontsluiering komen, hoe grimmiger de bedreigingen worden. Zo samengevat, lijkt het een kloon van De Da Vinci Code, de megaseller van Dan Brown (zie Trends van 15 april 2004). Ook daar maakt het breken van een code uit de Middeleeuwen vandaag slachtoffers. Maar Een Venetiaans geheim maakt meer indruk, ook al omdat het evengoed inzoomt op hedendaagse thema's, zoals het studentenleven aan Princeton. Toch rijdt ook dit hypeboek op het literaire circuit lang niet in de glimmende Formule 1-klasse, maar in het bonkige stockcarcircus. Hoe dan ook, raadsels blijven momenteel hét succesrecept. Nog een geslaagde Harry Potter voor volwassenen. Ook de Nederlandse thrillerwereld heeft een heuse hype (al 50.000 stuks de deur uit na amper vier weken). Geen Amsterdamse wallen of Friese spruiten vinden we in het tweede boek van journaliste Saskia Noort, maar een glitterwereld met op zijn minst een Saab cabrio voor de deur, dure golflessen, exclusieve beautyfarms, diners op een luxejacht en vooral veel on-Hollands poenige villawijken. Stapels fout geld, horden foute mannen en al even foute kattige vrouwen bevolken het nouveau riche-universum. Noort pompt er best wel wat suspense in, maar schrijft toch veeleer onderhoudend dan spannend. Vaak dringt zich een damesbladgevoel op, geregeld lijkt Noort eerder het wenkbrauwpotlood dan de scherpe pen te hanteren. Haar psychologie heeft de romige glans van een modieuze lipstick. Loom onder parasol moet dit wel verteerbare lectuur zijn. Met zo'n titel kan het moeilijk misgaan, de Scheldestad ís een thriller. Maar dit boek komt van een Brit. Nicholas Royle, een prille veertiger uit Manchester, blijkt Antwerpen zeer degelijk te kennen. Hij laat zich alvast op vrijwel geen enkel foutje betrappen. Al beperkt auteur en filmfreak Royle zich niet tot de sinjorenstad, ook de Brusselse Marollen, de kust en zelfs Gentbrugge vormen het decor. Het Vlaams Blok wordt evenmin vergeten. Het verhaal focust op een cineast die een film maakt over de surrealistische schilder Paul Delvaux. Enkele prostituees die figureren bij de opnamen, worden vermoord. Er ligt zowaar een video met een film van Harry Kümel in hun buurt. Een knap spannende thriller én een pittig portret(je) van België. In Antwerpen vergeet Nicholas Royle de politieke schandalen van de sinjoren niet. Die vormen het uitgangspunt van het thrillerdebuut van zestiger Freddy Michiels. En ook hij haalt er het filmmilieu bij. Om te ontsnappen aan de financiële wurggreep van de filmvakbonden, willen Amerikaanse filmproducenten een Hollywood aan de Schelde creëren. In Antwerpen kan immers álles, zo weten ze uit goede bron. In een vlotte stijl weet de journalist Michiels een overtuigend misdaadverhaal ineen te zetten met kruidige verwijzingen naar de Antwerpse realiteit. Jammer genoeg wikkelt hij zijn verhaalspoel niet altijd even strak en duidelijk af. De meeste karakters hebben de diepte van een modderplas, nog een euvel waaraan menige Vlaamse misdaadroman lijdt. "Ga niet met deze man naar bed. Hij houdt je de hele nacht wakker," waarschuwde de Noorse krant Aftenposten bij het verschijnen van deze financiële thriller. De Noorse econoom en financieel adviseur Tom Kristensen (1955) werkte in diverse landen voor diverse banken. Hij kent de omgeving van zijn misdaadverhaal dan ook door en door. Het opstellen van teasers om beleggers te overtuigen, het adviseren bij private placements, het nerveuze openslaan van The Wall Street Journal, een brievenbusvennootschap op de Kaaimaneilanden - wie de financiële wereld droogstoppelig noemt, kent de spanning van de effectenzaal en de creativiteit van de financiële whizzkids niet. Kristensen gebruikt zelfs de namen van enkele bekende Noorse investeerders om de couleur locale nog te verstevigen. In Voltreffer voert hij een effectenmakelaar in Oslo ten tonele, die dubieuze intriges ontdekt bij een beursintroductie. Een voltreffer voor iemand die van thrillers houdt en al helemaal een voltreffer voor iemand die nieuwsgierig is naar wat er achter de financiële coulissen gebeurt. Waarom pleegt een succesvol ondernemer zelfmoord? Tijdens een live-televisieprogramma schiet de Griekse tycoon Jason Favieros zich een kogel door het hoofd. Net nu dikte hij zijn fortuin nog sterk aan met de bouwwerken voor de Olympische Spelen in Athene. Commissaris Kos-tas Charitos geraakt geïntrigeerd door de zaak en gaat dan ook eerst op zoek naar bouwfraude, waardoor hij onder meer met Albanese bouwvakkers geconfronteerd wordt. Petros Markaris, vertaler van onder meer Goethe en Brecht, schreef een rijpe thriller die meandert door het hedendaagse Griekenland en uitmondt in een traumatiserend verleden. "Mag er ook een interessante mislukking in de reistas? Uiteraard, want dit is het krankzinnigste boek over marketing dat ooit al aan het papier toevertrouwd werd. In deze sinistere Orwelliaanse nachtmerrie is de wereld verdeeld in een paar machtsblokken die beheerd worden door marketingfirma's. Je familienaam is de bedrijfsnaam waar je werkt. Hack Nike heeft de opdracht gekregen om een nieuwe schoenenlijn extra publiciteit te bezorgen door een moord te plegen. Hij meldt dat aan de politie, maar dat blijkt een privé-organisatie die alleen optreedt als er boter bij vis is. De Australische dertiger Max Barry schreef deze even bizarre als vermetele satirische thriller met flair, maar slaagt er niet in om diepgang te krijgen in zijn spektakelverhaal. Hij verbluft met grandioze ideeën en een soepele stijl, maar komt niet toe aan karakterisering en een homogene thematisering. Barry hinkelt en huppelt op diverse registers, alsof Kafka en Chaplin zich aan een menuet wagen, maar gedwarsboomd worden door Hitchcock, die in woede uitbarst wanneer Laurel en Hardy de set opstormen. De Amerikaanse filmproducent en journalist George Pelecanos bouwt ook als misdaadauteur een sterke reputatie op. In dit historische fresco, waarin hij zijn journalistieke wortels niet kan verloochenen, vertelt hij de coming-of-age van een keurige knaap uit Washington DC, die niet zal kunnen ontsnappen aan de klauwen van de misdaad, ellende en het geweld van de groeiende getto's. Het drama culmineert in de hevige rellen na de moord op Martin Luther King in 1968. Niet alleen de maatschappelijke achtergrond, ook de persoonlijke dilemma's en de gerijpte personages (getekend met het volle palet van de landschapsschilder, niet met het zuinige penseel van de minimalist) doen deze thriller dan toch boven de clichés van het grootstadsmisdaadgenre uitstijgen. Is Sicilië de toekomst van Rusland? Met die vraag verraste de Italiaanse, in Oxford docerende criminoloog Federico Varese al eerder de wereld. Nu geeft deze befaamde misdaadwatcher een onheilspellend beeld van de machtige, wijdvertakte Russische maffia. De Londense historicus en journalist John Dickie vertelt de geschiedenis van de Siciliaanse maffia - van de citrusgaarden en zwavelmijnen op het Zuid-Italiaanse eiland tot de hedendaagse straten van Manhattan. Ook de vele pogingen om de Cosa Nostra te bestrijden, komen aan bod. Dickie zoekt de wrede waarheid achter de peetvaderfilms. Luc De Decker, Jan Lodewyckx, Ben van Gils n