MG ZT CDTi

Een MG besturen heeft altijd een aparte charme, zelfs wanneer er onder de motorkap een BMW turbodiesel zit.

zelfs wanneer er onder de motorkap een BMW turbodiesel zit.

M G Rover is, na een avontuurtje met BMW, weer volledig in Britse handen. Maar dat betekent niet dat er geen banden meer zijn tussen de twee autoproducenten: wie bijvoorbeeld kiest voor de MG ZT CDTi, rijdt voortaan rond met een uitstekende turbodiesel die bij de Duitsers werd aangekocht.

Geheel volgens MG’s sportieve achtergrond zorgt het design van de MG ZT voor een krachtige, visuele indruk met een zakelijk tintje. De MG ZT is afgeleid van de bestaande Rover 75, maar kreeg diverse speciale aërodynamische elementen en chassisonderdelen mee die zorgen voor sportievere rijkwaliteiten.

Vooral aan de voorzijde heeft de wagen een gespierd uiterlijk. Opmerkelijk zijn de vier afzonderlijke koplampen, de opvallende MG-grille met een omlijsting in koetswerkkleur en bekleed met helder honinggraatgaas. In de massieve bumper zijn, aan beide zijden van de grote luchthapper, de mistlichten en richtingaanwijzers geïntegreerd. Achteraan valt de MG ZT op door de mooie lichtblokken en de sportieve dubbele uitlaat.

Net zoals het koetswerk oogt ook het interieur, dat makkelijk plaats biedt aan vier inzittenden, zeer sportief. Opvallend hier zijn het dashboard en de middenconsole, die in Rhodium-zilver zijn afgewerkt. De comfortabele sportzetels hebben brede zijwangen die het lichaam optimaal ondersteunen. De mooie binnenbekleding getuigt van veel Britse goede smaak en is ontworpen in harmonie met het donkergrijze interieur. Ook een neerklapbare achterbank met doorlaadluik behoort tot de standaarduitrusting. Andere standaarditems zijn, onder meer, frontale airbags, zijdelingse airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels, airco en lichtmetalen velgen. De exclusieve Plus-versies beschikken, onder meer, over een elektronisch geregelde airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten achteraan en een cd-wisselaar. Het instrumentenbord – met grote, ronde wijzerplaten – is keurig afgewerkt.

Tijdens het rijden zijn er, dankzij de stijve koetswerkstructuur, geen parasietgeluiden in het interieur waar te nemen. En bij de CDTi-versie is het dieselmotorgebrom bijna niet hoorbaar.

Het motorengamma in de ZT-reeks – zowel berlines als breaks – is opgebouwd rond drie benzine- en twee dieselkrachtbronnen. De benzinemotoren hebben vermogens van 160, 177 en 190 pk. Daarnaast zijn er ook twee dieselmotoren beschikbaar. De CDT diesel heeft een vermogen van 116 pk, de BMW CDTi turbodiesel is goed voor 131 pk. Deze stil draaiende motor heeft een koppel van 300 Nm, goed voor een soepel rijgedrag, knappe acceleraties en zeer bevredigende topprestaties. Tijdens een testrit waren wij verrast door de uitstekende kwaliteit van deze motor, die niet alleen sportieve prestaties neerzet maar ook zuinig met brandstof omgaat.

Patrick op de Beeck [{ssquf}]

Volgende week: SsangYong Rexton.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content