Bushokjes die volledig gefinancierd worden door reclame. Dat is het eenvoudige maar geniale idee van de Fransman Jean-Claude Decaux. In 1964 richtte hij JCDecaux op. Hij probeerde het eerst uit in Lyon, maar al snel hapten ook andere gemeentebesturen toe.
...

Bushokjes die volledig gefinancierd worden door reclame. Dat is het eenvoudige maar geniale idee van de Fransman Jean-Claude Decaux. In 1964 richtte hij JCDecaux op. Hij probeerde het eerst uit in Lyon, maar al snel hapten ook andere gemeentebesturen toe. Begin jaren zeventig werden ook informatiezuilen, lantaarnpalen, vlaggenmasten en betaaltoiletten bekleed met reclame. Of de 'mupi', het gepatenteerde reclamebord met aan de keerzijde vaak een stadsplan. Het bedrijf heeft een gamma stadsmeubilair ontwikkeld en gecommercialiseerd dat terug te vinden is in 3500 Europese steden met meer dan 10.000 inwoners. Daarvoor werkt het samen met bekende ontwerpers zoals Starck, Cox, Bellini en Wilmotte. Er zijn twee vereisten: de producten moeten integraal deel uitmaken van het straatbeeld en ze moeten het comfort verbeteren. JCDecaux groeide uit tot wereldleider in stadsmeubilair, goed voor in totaal 428.000 reclamepanelen. De publiciteitspanelen van JCDecaux hangen ook in 184 luchthavens. De groep heeft meer dan 300 transportcontracten voor metro's, bussen, treinen en trams, die vertegenwoordigen 380.200 reclamepanelen. Daarnaast is JCDecaux Europees marktleider in affichage op groot formaat (230.500 panelen). In 2005 begon het met een openbarefietsendienst die nu de grootste van de wereld is. Elke dag komen meer dan 300 miljoen mensen in contact met de producten van JCDecaux. De groep telt bijna 10.000 werknemers en noteert op de aandelenbeurs van Parijs. Vorig jaar boekte het bedrijf een recordomzet van 2,35 miljard euro, een stijging van 22,5 procent ten opzichte van 2009. Die is volgens de bedrijfsleiding het gevolg van een organische omzetgroei van 9,1 procent en de overname van het Duitse Wall AG en het Britse Titan Outdoor Advertising. In België is JCDecaux actief sinds 1967. De groep realiseert hier een jaarlijkse omzet van 50 tot 60 miljoen euro. 60 procent van de reclame-inkomsten komt van het stadsmeubilair. Samen met rechtstreekse concurrent Clear Channel heeft JC Decaux vier vijfde van de Belgische markt in handen. "Brussel was het eerste buitenlandse filiaal", zegt Wim Jansen, algemeen directeur van JCDecaux België. "Vandaag werken we hier met 200 mensen en zijn we aanwezig in 180 steden en gemeenten. Onlangs werden de contracten in Brugge, Mechelen en Ieper vernieuwd, dat gaat over bushokjes, stadsplanborden, reclamezuilen en aanplakborden. De vernieuwde contracten bevestigen onze positie als marktleider in Vlaanderen: in die steden zijn we al tien tot vijftien jaar aanwezig." "Alle Belgische gemeenten samen zijn goed voor 15.000 reclamepanelen in het formaat van een bushokje. Daarnaast hebben we 300 grotere billboardzijden op gevels en nog eens 200 zeer grote affiches die je onder meer op bussen vindt. Bovendien hebben we met 400 extra reclamepanelen een monopolie in de luchthaven van Brussel." In Brussel baat JCDecaux sinds 2009 de openbarefietsendienst Villo uit, dat was goed voor een investering van meer dan 10 miljoen euro en 27 werknemers. Villo telt al meer dan 20.000 langetermijnabonnees die samen elke maand 120.000 keer een fiets huren. "Dat komt neer op een totaal afgelegde afstand van 7 miljoen kilometer of een verminderde uitstoot van 1,3 miljoen kilo CO2", zegt Jansen. "Om de 400 meter tref je in Brussel een Villo-station aan. Afhankelijk van de trafiek vind je daar steeds tussen tien en 40 fietsen." "Het zijn stuk voor stuk staaltjes van uitgekiende technologie. Als een fiets afgeleverd wordt in een Villo-station, dan wordt automatisch informatie over het rijwiel ingelezen. Bij een defect aan de remmen wordt dit meteen doorgegeven aan een centrale computer." De fietsen hebben een levensduur van ruim 20.000 kilometer. "Veel meer dan een gewone tweewieler", zegt Jansen. "We besteden dan ook heel wat geld aan onderzoek en ontwikkeling van onze producten: 0,35 procent van de globale omzet, ofwel ruim 8 miljoen euro per jaar. We ontwikkelen en produceren al onze producten zelf en staan in voor het onderhoud ervan." Villo is met 2500 tweewielers aanwezig in elf Brusselse gemeenten, maar het is Jansens ambitie om nog dit jaar ook de andere acht te kunnen bedienen. Bovendien sluit JCDecaux binnenkort een belangrijk contract af met de MIVB. Dat zal de Villo-gebruikers toelaten om hun trip door de stad met het openbaar vervoer verder te zetten. "We merken een groeiende interesse van andere grootsteden", zegt Jansen. "Zowel van de gemeentebesturen als van de burgers. Wereldwijd bedienen we al 67 steden en het is duidelijk dat het concept overal aanslaat, ongeacht de cultuur of het weer." ROEL VAN ESPEN"Onze fietsers leggen 7 miljoen kilometer per jaar af of een verminderde uitstoot van 1,3 miljoen kilo CO2" Wim Jansen, JCDecaux