MERIT

Fusie met Sitel

Merit, Belgiës grootste callcenter (zie ook Trends, 23 mei ’96), is vorige week gefuseerd met Sitel Corp. De operatie is gebeurd via Mitre plc, de Britse moedermaatschappij van Merit Communications nv (omzet ’95 : 369 miljoen frank, nettoresultaat : 23,5 miljoen frank). Mitre ruilde al zijn aandelen tegen 9,2 miljoen nieuwe aandelen in Sitel. De (ex-) Mitre-aandeelhouders bezitten nu zo’n 27 % van het op de Nasdaq-beurs genoteerde Sitel Corp.

De Mitre-aandelen waren vooral in handen van Mitre-voorzitter Henk Kruithof, de Nederlander die al tien jaar in België woont en samen met de Vlaming Toon Vanparys Merit in ’93 opstartte. Kruithof is nu meteen ook de grootste individuele aandeelhouder van Sitel. Hoeveel de participatie in Sitel bedraagt van de Belgische aandeelhouders, verenigd in de Merit Group, is niet bekend.

Sitel heeft zijn hoofdkantoor in Omaha, Nebraska, en bekleedt een leiderspositie op de Noord-Amerikaanse markt met 37 callcenters, zo’n 7000 personeelsleden en 128 miljoen dollar (3,8 miljard frank) inkomsten in het jongste boekjaar. Sitel verwierf eind vorige week ook 69,2 % van het Spaanse callcenter Teleaction sa en alle aandelen van National Action Financial Services Inc., een onafhankelijk teledienstenbedrijf uit Atlanta. De fusie van Sitel en Mitre maakt de nieuwe combinatie tot ‘s werelds grootse callcenter, goed voor 340 miljoen dollar inkomsten.

Zegt Toon Vanparys, gedelegeerd bestuurder van de Merit Group en Merit Communications, en nu aandeelhouder van Sitel : “Wij waren al zes maanden actief op zoek naar een partner in de VS om aan onze internationale klanten een wereldomvattende dienst te kunnen aanbieden. Bovendien wilden we de Amerikaanse (giganten)-callcenters in Europa vóór zijn en Amerikaanse dienstenbedrijven zoals EDS, AT&T, MCI en IBM de pas afsnijden op de callcentermarkt.”

Een van de mogelijke tegenspelers op de Amerikaanse markt was Sitel, inderdaad ook op zoek naar expansie in Europa en Azië. Mitre/Merit baat 3 callcenters uit in Groot-Brittannië, 1 in België, 1 in Japan en heeft openingen op de agenda staan in Hongkong, Singapore, Duitsland en Frankrijk.

“De fusie met Sitel biedt ook aan onze nationale klanten een meerwaarde, door de kennisoverdracht in het gebruik van de telefoon als marketing- en diensten tool,” meent Toon Vanparys, die erop wijst dat op het gebied van tewerkstelling en management voorlopig niets verandert. “Het is evenwel niet onlogisch dat in het kader van de nieuwe wereldomvattende structuur in de toekomst wijzigingen plaatsvinden.” Dus toch een verhuis uit België ? “We blijven zeker in België voor onze Belgische klanten. Wij hebben er ook niets op tegen om hier vennootschapsbelasting te betalen, maar ik moet aan mijn internationale klanten een competitieve service kunnen aanbieden. Indien dit hier niet kan, ondanks de tewerkstelling die wij creëren, zullen wij hieruit onze conclusies trekken.” Een duidelijke vingerwijzing aan het adres van minister van Financiën Philippe Maystadt die de externe callcenters, zoals Merit, uitgesloten heeft uit zijn omzendbrief aangaande de callcenters.

TOON VANPARYS (MERIT) Naar een wereldwijd vertakt callcenter door fusie met Sitel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content