Het design van de Mercedes S-Coupés weekt passie los. De uitrusting stelt zelfs de moeilijkste mensen tevreden. En de techniek is sedert de eerste naoorlogse coupégeneratie (1956) altijd het neusje van de zalm.
...

Het design van de Mercedes S-Coupés weekt passie los. De uitrusting stelt zelfs de moeilijkste mensen tevreden. En de techniek is sedert de eerste naoorlogse coupégeneratie (1956) altijd het neusje van de zalm.Met de CL 500 en 600 is Mercedes-Benz aan de vijfde generatie prestigecoupés toe. Het zijn bijna ideale reiswagens met praktisch even veel zitruimte als in de S-berlines. Enkel de hoofdhoogte achterin is iets kleiner met het naar achter toe aflopend dak. De CL's zijn ook 'business-cars' om u tegen te zeggen. Of men kiest voor de V8 CL 500 (306 pk) of voor de CL 600, het heeft qua prestige, comfort, rijgedrag en rijplezier weinig belang. Dit is mede te danken aan de nieuwe ophanging, speciaal voor het CL-gamma ontworpen en tevens een wereldprimeur.Een van de moeilijkste opdrachten tijdens de ontwerpfase is de keuze van de juiste ophanging en afvering. Beide elementen zijn van primordiaal belang voor het comfort, de wegligging, de rijstabiliteit en de veiligheid. Het Active Body Control (ABC) biedt twee opties: ofwel kiest men voor de soepele comfortstijl ofwel voor de hardere sportophanging. Merkwaardig daarbij is dat de comfortmode niet te soepel is en de sportmode niet te hard. De juiste dosering van de actieve ABC-ophanging past zich, in beide modi, aan de vereisten van de bestuurder aan. Dit komt door de gecombineerde werking van dertien sensoren, twee microprocessoren en de mechanische en hydraulische componenten van het systeem. Alleen als met topsnelheid wordt gereden - maar waar kan en mag dat nog? - heeft de CL 600 soms de neiging om lichtjes te 'zweven'. Dat wordt echter door kleine stuurcorrecties probleemloos geneutraliseerd.Tijdens een proefrit met de nieuwe CL's genoten wij van de krachtige motor gekoppeld aan de zachte automaat met tipfunctie, het bloedmooie design en het interieurcomfort (zowel voor- als achterin). Tevens waardeerden wij de eerste veilige automatische Distronic cruise control (snelheidsregelaar) die via een radarkop, gemonteerd achter het ronde sterlogo in het radiatorrooster, de CL perfect afremt bij het te dicht naderen van een voorligger. Met geactiveerde cruise control (tempomat) reden wij in op een voorligger met snelheden tussen 80 en 180 km/u. Telkens remde de CL automatisch af. Eenmaal dat we het voor ons rijdende voertuig hadden ingehaald, hernam de statige coupé (4,99 m lang) automatisch de vooraf ingestelde snelheid. Een waar genot voor de liefhebber van cruise control (zuinig rijden en niet geflitst worden). patrick op de beeck