ERVARINGEN.
...

ERVARINGEN.Na een aantal mislukkingen wordt het Internet nu toch belangrijker als marketinginstrument. Maar er zijn eigenaardigheden die men bij het gebruik moet kennen. Ziehier enkele ervaringen uit de Verenigde Staten :De Internetgebruikers. Het vaktijdschrift American Demographics (april 1996) heeft het aankoopgedrag van Internetsurfers vergeleken met dat van andere Amerikanen om na te trekken of de aanbiedingen over het netwerk wel lonend zijn. De Internetgebruikers zijn over 't algemeen jonger, beter opgeleid, en hun inkomen ligt hoger. Zij kopen meer kantoor- en elektronicaproducten. Zij bezoeken vaak boekhandels en bestellen dikwijls producten uit postordercatalogi. Omdat men ze voornamelijk aantreft in jonge gezinnen, is hun vraag naar babyproducten, gezonde voedingsmiddelen en informatie over kindervoeding en -opvoeding groot. American Demographics kan men vinden op http://www.marketingpower.com. De aanbieders.The Internet Group (http://home.tig.com/cgi-bin) biedt een gedetailleerd overzicht aan van het aantal bedrijfstakken met firma's dat bedrijvig is op het Internet. Het aanbod is vooral groot in volgende gebieden : computer- en gegevensverwerking, managementadvies, zakendiensten, onderzoeks- en testdiensten, reclamekantoren, computer- en ontspanningselektronica, hogescholen, ingenieurs en architecten, rechtsadvies. Uiteraard zijn ook nog andere branches present op het Internet. De succesrijken. De Tenagra Corporation (http://argant.tenagra.com) is gespecialiseerd in creatieve toepassingen voor Internetmarketing. Elk jaar schetsen zij profielen van de succesrijkste aanbieders op het World Wide Web. De belangrijkste criteria zijn de omzet die werd verwezenlijkt via het Internet en het positieve imago voor het producten- en dienstenaanbod. Uitmuntend waren in 1995 : Federal Express, de Ragu Spaghetti Sauce, de Internetzoekdienst Yahoo !, het mediabureau NetPOST, de wijnhandelaar Virtual Vineyard.De winnaars van dit voorjaar waren : Pizza Hut (voor de bestelling van pizza's via Internet), id Software (voor het computerspel DOOM), Netscape (voor software om op het WWW te surfen), het Internet Shopping Network, en de nieuwsgroep Net-Happenings. De marketingprofessionelen. De American Marketing Association (250 S. Wacker Drive, Chicago, IL 60606-5819, USA, tel : 001-312/648.05.36, fax : 001-312/993.75.42) biedt een omvangrijk informatiepakket aan op het WWW (http://www.ama.org). Wie bijvoorbeeld de Webpagina EXCHANGE aanklikt, surft naar de Business to Business Marketing Exchange en vindt een lijst met Special Interest Groups enzovoort.