Muriel Bernard eFarmz Marketeer en ondernemer

Na telkens vier jaar bij Gillette, Levi's en Mobistar, gebruikt Muriel Bernard haar marketingervaring al vier jaar voor eFarmz. De online biosupermarkt is haar eigen bedrijf. Efarmz, dat online meer dan duizend bioproducten aanbiedt, begon in Wallonië en Brussel, maar levert sinds een half jaar ook in Vlaanderen biogroentepakketten. Muriel Bernard bouwde rond haar webwinkel een gemeenschap van 22.000 klanten en haalde in 2016 een omzet van anderhalf miljoen euro.

Alice Crosby Nivea Inzetten op merkerfgoed

Na haar studie aan de École Supérieure de Commerce de Paris ging Française Alice Crosby aan de slag bij Beiersdorf, de Duitse gigant die onder meer de merken Nivea en Labello in zijn portfolio heeft. Drie jaar geleden kwam ze naar België. Als head of marketing België waakt ze over de merken Nivea en Labello in een veranderde markt. Nivea zit gekneld tussen lagekostenmerken als Action, Zeeman, Hema en Trafic en merken uit het hoogste segment, zoals Rituals. Omdat Nivea al lang een van de meest gewaardeerde merken in België is, besloot Alice Crosby in te zetten op dat 'merkerfgoed', met succes.

David Favest MIVB Metro is grijs imago kwijt

David Favest, sinds twee jaar de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, liet zich inspireren door Stromae. Volgens Favest incarneert de Brusselse zanger alles waar Brussel voor staat: kleurrijk, multicultureel, hedendaags en open voor nieuwe dingen. Favest, die eerder in de autosector werkte voor Chrysler, Fiat en Kia, werkte voor het bedrijf achter de Brusselse metro's, trams en bussen een nieuwe marketingstrategie uit met vier pijlers: de liefde voor Brussel, de klant centraal stellen, reclame met impact en het internet voorrang geven voor de communicatie. Het zorgde ervoor dat de MIVB zijn grijze imago kwijtspeelde.

Sandrine Swolfs DKV Verzekeraar digitaliseren

Voor ze twee jaar geleden aan de slag ging als marketing & communications director bij het verzekeringsbedrijf DKV Belgium, werkte Sandrine Swolfs onder meer voor Unilever, IBM, Mobistar en Danone. Ze zette bij DKV de klant weer in het hart van het bedrijf en transformeerde de verzekeraar in een digitaal bedrijf. Dat leidde tot nieuwe producten en een nieuwe website, met een prijsvergelijkingstool. De nieuwe mobiele app telt 140.000 gebruikers. Volgens Swolfs vaart de business van DKV er wel bij, maar blijven er nog tal van uitdagingen, zoals de concurrentie van de ziekenfondsen.

Mireille Vanvolsem Pranarôm Het merk vernieuwen

Mireille Vanvolsem leerde het klappen van de zweep bij onder meer Danone, L'Oréal en Coca-Cola, voor ze in 2011 aan de slag ging bij het in Gellingen gevestigde Pranarôm, een specialist in essentiële oliën. Sinds het merk wordt verkocht in apotheken, schakelde het bedrijf een versnelling hoger. In 2011 stapte het investeringsfonds Vendis Capital in het bedrijf. Vanvolsem gaf het merk een nieuwe invulling en identiteit. Pranarôm heeft zijn omzet verdubbeld van 18 miljoen euro in 2011 tot 55 miljoen in 2016. Het bedrijf deed ook twee overnames (Herbalgem en Biofloral) en verzamelde de drie merken onder de koepel van Inula Group.

Frédéric Brébant