VINCENT CRABBÉ

Bevoegd voor marketing en diversificatie bij RTBF
...

Bevoegd voor marketing en diversificatie bij RTBF Vincent Crabbé (48) is handelsingenieur (UCL) en werkte jarenlang bij Proximus, voordat hij tweeënhalf jaar geleden overstapte naar de Franstalige openbare omroep RTBF. "De basis van de marketing was er wel, maar heel weinig zaken waren ontwikkeld. Die pionierskant heeft me verleid." Crabbé heeft als taak elke zender beter in de markt te zetten. Tegelijk moet hij streven naar meer samenwerking tussen televisie, radio en internet, bijvoorbeeld door crossmediaprojecten op te zetten. Volgens Crabbé gaan de zenders van de RTBF sterk vooruit, en vooral de radio. "Je voelt dat de teams opnieuw trots zijn." Directeur verkoop en marketing bij Keytrade Bank Nadat hij tien jaar bij Fortis had gewerkt, ging Olivier Debehogne (41) in 2011 aan de slag bij Keytrade Bank. "Onze missie is onze klanten te helpen om hun financiën zo autonoom mogelijk te beheren. Vervolgens heb ik ervoor gezorgd dat het hele bedrijf georganiseerd is rond dat plan." Om zich te ontspannen steekt Debehogne graag een handje toe op de boerderij van zijn broers, waar hij opgroeide. Volgens hem is de rol van marketing veranderd. Een marketeer moet nu vooral het bedrijf helpen te verenigen rond duidelijke doelen. "Marketing speelt zich eerst en vooral af binnen het bedrijf." Directeur verkoop en marketing bij Sofidel Benelux Na een carrière bij Nielsen en Nestlé ging Philippe Defacqz (51) in 1997 aan de slag bij de Amerikaanse toiletpapierproducent Georgia-Pacific, bekend van de merken Lotus en Moltonel. In 2001 werd Defacqz general manager voor de Benelux. In 2012 zette het bedrijf die merken in de etalage en kreeg Sofidel de licentie voor de Benelux in handen. Defacqz en het gros van zijn team maakten mee de overstap. Het Italiaanse bedrijf mocht de merknamen maar vijf jaar gebruiken, waardoor een snelle rebranding zich opdrong. Moltonel werd Cosynel en Lotus veranderde in Malys. "Een uitdaging, want een rebranding leidt gemiddeld tot een verlies van marktaandeel van 25 procent." Dat probeert Defacqz te vermijden door in te zetten op innovatie, zelfs al is toiletpapier geen erg aanlokkelijk product. Directeur marketing Peugeot Belux Bij Peugeot verenigt Emmanuel Scheenaerts (46) zijn twee passies: auto's en marketing. Hij is sinds 1992 aan de slag bij de autofabrikant. Hij vervulde er heel wat functies, ook die van garagehouder. Sinds 2008 is Scheenaerts marketingdirecteur voor België en Luxemburg. Hij houdt ervan dat een marketeer van alle markten thuis moet zijn: hij moet de klant en de markt kennen, psychologisch inzicht hebben, de vereiste technische vaardigheden bezitten, creatief zijn, maar evengoed kunnen plannen en een neus voor cijfers hebben. Scheenaerts beseft dat een marketeer bij een internationale groep niet alle touwtjes in handen heeft. "Het is waar dat de tv-spots internationaal zijn, maar de radioreclame wordt bij ons gedaan, net als de digitale aanpak." Marketingdirecteur AB InBev Benelux In elke fase van zijn loopbaan schipperde David Sempels (38) tussen verkoop en marketing. Eerst deed hij dat bij Unilever, waar hij tussen 1999 en 2007 de merken Becel, Magnum en Iglo onder zijn hoede had. Daarna werkte hij bij brouwer AB InBev. Hij was er bevoegd voor Leffe, Jupiler en Stella, maar hield zich ook bezig met de verkoop, omdat hij verantwoordelijk was voor de retail in België. Nu is de Luikenaar directeur marketing Benelux, maar hij is ook bevoegd voor Leffe en Jupiler wereldwijd. "Ik houd van de creatieve kant van mijn vak. Elke business wordt om de vijf à vijftien jaar verstoord door de technologie, de wetgeving of een concurrent. Merken moeten zich dan opnieuw uitvinden."MÉLANIE GEELKENS