Vroeger ontwierp ze interieurs. Haar contacten voerden haar van Antwerpen naar het Verre Oosten, waar een sjeik haar inwijdde in de geheimen van het parfum. Vandaag wordt een Belgische geur op de internationale markt gelanceerd, een creatie van Marcella Wouters. Un Succès Fou ?
...

Vroeger ontwierp ze interieurs. Haar contacten voerden haar van Antwerpen naar het Verre Oosten, waar een sjeik haar inwijdde in de geheimen van het parfum. Vandaag wordt een Belgische geur op de internationale markt gelanceerd, een creatie van Marcella Wouters. Un Succès Fou ? TEKST : SERGE VANMAERCKEMarcella Wouters woont in een villa in Kapellen, bij Antwerpen. Ze is net terug uit de VS, waar haar creatie vanaf augustus zal worden verdeeld. Met een Antwerps accent vertelt ze honderduit over haar ambachtelijk vervaardigd parfum, dat samengesteld is uit honderd procent natuurlijke producten. Het minste wat je van dit eau de parfum kan zeggen, is dat het allesbehalve vluchtig is. De essence, de flacon en het koffertje in esdoorn voor vrouwen en in paddock voor mannen zijn misschien ietsje té voor de Belgische markt, maar in het buitenland schijnt alles erg in de smaak te vallen. Marcella Wouters verdiende haar eerste sporen als meubel- en interieurontwerpster, in het begin van de jaren '80. Zij werkte toen voornamelijk voor Japanse privé-personen en de Antwerpse Provincie. "Het Oosten heeft me altijd gefascineerd. Op een dag heb ik mijn koffers gepakt en ben ik naar Tokyo en Osaka vertrokken. Ik heb er in de vorm van een joint venture samengewerkt met een Japanse onderneming om de Rubenszaal van het Belgische consulaat in Osaka in te richten. Daarnaast heb ik ook de keizerlijke suite van het New Otani hotel in Tokyo gedecoreerd. In Japan heb ik geleerd geduld te oefenen, en dat heb je nodig in de parfumwereld." Ze is afkomstig uit het Antwerpse transportmilieu. Haar moeder was hoedenmaakster en dat is haar aan te zien : ze gaat nooit de deur uit zonder een grote hoed op het hoofd. Zo ontvangt ze trouwens ook bezoek bij haar thuis.Via haar contactenin Japan werd Marcella Wouters ontdekt door de Arabische beau monde. Ze vertelt ons hoe ze door een oliemiljardair naar Jeddah werd ontboden om er een kopie te maken van het Paleis van Versailles, een project van zo'n 8000 m². "De bouw van het paleis heeft acht jaar in beslag genomen, en het wordt nu sinds twee jaar bewoond". Precies tijdens de uitvoering van dit titanenwerk nam de parfumcarrière van Marcella Wouters een aanvang. "Sjeik Hussein Gazzaz, een man van bijna tachtig met een passie voor parfums, stelde me voor om de kneepjes van het vak te leren en voor hem te werken." Een uitdaging die Marcella met veel enthousiasme aannam. Al gauw vroeg de sjeik haar een nieuwe essence met bijhorende flacon te creëren : Gazzaz N10. Het resultaat viel in de smaak en Hussein Gazzaz stelde haar voor om onder haar eigen naam een parfum te ontwerpen. Ondertussen bleef ze ook geuren voor hem ontwikkelen. Alle essences werden in Grasse vervaardigd, ook de hare : Marcella voor dames en Night Life voor heren, beide gelanceerd in 1992. In twee weken tijd gingen 1200 flacons van Marcella over de toonbank. "Vandaag hebben we er al 50.000 verkocht". Haar intense vertrouwenin wat ze doet, komt niet altijd geloofwaardig over in dit kleine landje. "De banken aanzien me vaak voor een dromerig vrouwtje, een fantast. Op dat vlak vlot het niet zo best. Gelukkig kan ik op de hulp van een aantal mensen rekenen, anders zou ik nog altijd nergens staan. Er zijn immense investeringen vereist. In september 1992 organiseerde ik de voorstelling van Marcella in België, in het kasteel van Brasschaat. Alle Belgische distributeurs waren uitgenodigd, maar niet één is komen opdagen. De buitenlandse genodigden waren wél present. Succès Fou en/of mijn twee voorgaande parfums zullen vanaf augustus worden verdeeld in San Francisco, Los Angeles, Dallas en New York, bij Macy's en Bloomingdale's. Bij de lancering van Succès Fou pour hommes in Jeddah, in november laatstleden, zaten er 900 genodigden aan tafel, waaronder 13 prinsessen. Het evenement heeft niet minder dan 3 miljoen Belgische frank gekost. Succès Fou heeft een concentratie van 16 procent. De vrouwelijke versie is een cocktail van rozen, extracten van Chinese geranium en jasmijn ; voorts bevat het framboos, abrikoos, wilde braambes, mango en vanille en tenslotte Indiase patchoeli, muskus en amber. Voor de mannelijke versie werd geopteerd voor bergamot, lavendel en bloesems van Italiaanse mandarijn ; vetiver, jeneverbes en Indonesische patchoeli. De flacon is gemaakt van gezandstraald glas en heeft een uiterst fijne verstuiver. De houten verpakking fungeert als voet. De volledige verpakking, inclusief de flacon, wordt in België vervaardigd. De Succès Fou-lijn voor vrouwen omvat tevens een bodymilk en een badolie. De mannenlijn zal in oktober van dit jaar worden uitgebreid. "Ik ben momenteel ook bezig met een lijn voor kinderen, en ik zou graag een juwelencollectie en een lijn van lederwaren lanceren". Ligt de naam Marcella Wouters niet moeilijk op internationaal vlak ? "Niemand gebruikt mijn familienaam, en Marcella is net zo makkelijk uit te spreken voor een Arabier als voor een Amerikaan." Tussen alle activiteiten door werkt Marcella Wouters momenteel ook aan haar memoires, samen met een ghostwriter.