De vraag of er het afgelopen jaar sommige zaken anders liepen dan verwacht, is voor netmanager van de VRT-radio MNM, Greet Santy, totaal overbodig. Staat u ons even toe. De oprichting van het nieuwe radiostation lekte uit, andere mediagroepen vonden dat de voormalige Donna-frequentie beter aan hen werd verkocht, de naam MNM veroorzaakte heel wat commotie bij de consumenten en een gelijknamig snoepmerk, en de luistercijfers die in juni uitkwamen, werden niet uitermate enthousiast onthaald omdat het perc...

De vraag of er het afgelopen jaar sommige zaken anders liepen dan verwacht, is voor netmanager van de VRT-radio MNM, Greet Santy, totaal overbodig. Staat u ons even toe. De oprichting van het nieuwe radiostation lekte uit, andere mediagroepen vonden dat de voormalige Donna-frequentie beter aan hen werd verkocht, de naam MNM veroorzaakte heel wat commotie bij de consumenten en een gelijknamig snoepmerk, en de luistercijfers die in juni uitkwamen, werden niet uitermate enthousiast onthaald omdat het percentage bereikte luisteraars, 11,5 procent, lager ligt dan de 14,3 procent die Donna aan het einde optekende. Dat terwijl MNM vaak het verwijt kreeg te hard op Donna te lijken. "Ach, als je start met een volledig nieuw project weet je gewoon dat er hindernissen zullen zijn. Je kunt alleen vooraf moeilijk inschatten welke. Het is nu toch ook al lang geleden dat ik nog hoorde dat MNM een kloon van Donna zou zijn", relativeert Santy. "We zitten trouwens nog altijd op schema, al blijft het een uitdaging om meer mensen te bereiken en luisteraars om te vormen tot heuse fans." Santy is niet van plan om daarvoor met grote stunts uit te pakken, een strategie die bij enkele concurrerende radiostations wel wordt gebezigd. "We moeten een emotionele band met de luisteraars creëren, maar dan op onze manier. Gezelligheid voorop dus." Ze is juriste van opleiding, maar Santy is allesbehalve vies van marketing. Na een omweg bij het productiehuis Kinderatelier startte ze haar professionele carrière als uitzendconsulent bij Interlabor. Daar ontpopte ze zich tot marketeer toen ze er na de fusie met Randstad de naamswijziging begeleidde. De lokroep van de media bleek toch te sterk, want in 2000 werd Santy bladmanager van Goed Gevoel, Genieten en Dag Allemaal en later marketingdirecteur voor de lezersmarkt bij De Persgroep. Sinds 2006, toen Santy startte als directeur line extensions bij VRT en in die functie de afgeleide producten van het huis een belangrijkere plaats moest geven, loopt ze ongeveer in de schoenen van haar vader Herman. Hij leidde lange tijd de studiedienst van de openbare omroep. Santy kan zich er maar beter thuis voelen, want het afgelopen jaar bracht ze bijna al haar tijd op de VRT door. "Ik ga wel eens graag op stap, maar ben toch niet zo'n fan van hobby's. Ze lijken al snel op bezigheidstherapie. En een marathon lopen zal ik nooit, die hype laat ik aan mij voorbijgaan." Greet Santy (42) Is: netmanager van de VRT-radio MNM Vrije tijd: lezen, supporteren voor de voetbalploeg van haar zoontje Sj.S.