Uit recent onderzoek van de International Air Transport Association (IATA) bij managers en kaderleden blijkt dat 70% van de ondervraagde personen zonder meer bereid is voor korte reizen een beroep te doen op goedkope luchtvaartmaatschappijen. Vier jaar geleden haalden dezelfde zakenreizigers nog de neus op voor de zogenaamde low-cost carriers omdat ze verouderde vliegtuigen inzetten, slec...

Uit recent onderzoek van de International Air Transport Association (IATA) bij managers en kaderleden blijkt dat 70% van de ondervraagde personen zonder meer bereid is voor korte reizen een beroep te doen op goedkope luchtvaartmaatschappijen. Vier jaar geleden haalden dezelfde zakenreizigers nog de neus op voor de zogenaamde low-cost carriers omdat ze verouderde vliegtuigen inzetten, slechte service leveren, op onmogelijke uren vliegen en dies meer, zo luidde het. Maar vandaag kan niemand nog langs het succes van deze franjeloze vliegers heen. Zo veroverde Sabena dankzij de gezamenlijke exploitatie van één lijn met Virgin Express in geen tijd de helft van de markt op de lijn Brussel-Londen. Vandaag wordt op deze vlucht, voorheen nog een verliespost, zelfs winst geboekt. Andere maatschappijen richtten hun eigen low-cost carrier op, bijvoorbeeld KLM UK en Go ( British Airways) en boeken zeer goede resultaten. Het Britse Ryanair zorgde onlangs nog voor verbazing door de bestelling in één klap van 45 nagelnieuwe Boeings 737-800. Een armoedig bedrijfje is dat niet gegund. De grote luchtvaartmaatschappijen speelden de voorbije jaren de low-cost carriers als het ware in de kaart. Ze gingen een bijna uitzichtloze prijzenslag aan en moesten daarvoor onder meer hun service verminderen. Beide types van vervoerders groeiden almaar dichter naar elkaar toe. Bovendien pasten de nieuwelingen zich razendsnel aan. Terwijl zij in hun beginjaren op bijna onmogelijke uren vlogen, werken ze vandaag met vliegschema's en slots die passen voor iedereen. Ook verhuisden ze meer en meer naar eersteklasseluchthavens en trokken weg van de kleine vliegvelden.Goedkope luchtvaartmaatschappijen worden aantrekkelijk voor zakenlui. Zo valt af te leiden uit cijfers van het Britse Easyjet, dat nu al voor de helft van zijn passagiers voor bepaalde bestemmingen kan rekenen op managers en kaderleden. Concurrent Debonair heeft overigens al aangekondigd dat het dit najaar een eigen frequent flyer-programma invoert. Daarnaast komen er aparte incheckbalies (de Fast Track) en voert het bedrijf lichte maaltijden in aan boord. Marleen Fynhoudt