Wellicht gebuikt u uw vertrouwde mailbox in Outlook of Outlook Express voor uw dagelijkse correspondentie. Maar als u vaak buitenshuis vertoeft, kan een webmaildienst nuttig zijn. Daarmee kunt u op eender welke internetcomputer uw mails checken. Yahoo! Mail (mail.yahoo.com) is een gratis ser-vice die tien jaar geleden het levenslicht zag. Veel evolutie kende deze webmaildienst echter niet door de jaren heen. Maar daar is nu eindelijk verandering in gekomen.
...

Wellicht gebuikt u uw vertrouwde mailbox in Outlook of Outlook Express voor uw dagelijkse correspondentie. Maar als u vaak buitenshuis vertoeft, kan een webmaildienst nuttig zijn. Daarmee kunt u op eender welke internetcomputer uw mails checken. Yahoo! Mail (mail.yahoo.com) is een gratis ser-vice die tien jaar geleden het levenslicht zag. Veel evolutie kende deze webmaildienst echter niet door de jaren heen. Maar daar is nu eindelijk verandering in gekomen. Bij de lancering van Yahoo! Mail konden gebruikers rekenen op een opslagruimte van 4 megabyte voor hun e-mails. Vandaag is zo'n beperkte capaciteit ondenkbaar: één mail met een uit de kluiten gewassen 'attachment' (zoals een PowerPointpresentatie of een fotoreeks) kan de limiet al overschrijden. Al snel werd de grens aangepast tot 100 mega- byte, en in 2005 werd 1 gigabyte als limiet ingevoerd. Concurrenten als Windows Live Hotmail (www.hotmail.com) en Gmail (www.gmail.com) zijn minder krenterig. Ze bieden hun gebruikers al langer een opslagruimte aan van respectievelijk 2 en 2,8 gigabyte. Bij normaal e-mailgebruik is die capaciteit nauwelijks te benutten, ook al ontvangt of verstuurt u regelmatig zware mails. Maar een mailbox wordt steeds meer gebruikt als externe opslagplaats voor allerlei bestanden: foto's, muziek, filmpjes enzovoort. Een grote opslagcapaciteit is dan ook hét concurrentiemiddel onder de aanbieders geworden. En dat heeft men intussen ook bij Yahoo! Mail begrepen: sinds kort geldt er geen limiet meer voor de mailboxen van de 250 miljoen gebruikers. Wel geldt er een fair use policy om misbruik te voorkomen. Bovendien kwam Yahoo! Mail met een nieuwe interface op de proppen. Dat mocht ook wel: de huidige maakt een ietwat gedateerde indruk. Wanneer u als nieuwe of bestaande gebruiker inlogt, kunt u kiezen tussen de huidige en de nieuwe interface. De nieuwe bevindt zich wel nog in de testfase. Wat onmiddellijk opvalt: geen typische webmaillay-out meer. Het ziet eruit als een echt e-mailpakket. Het linkermenu geeft toegang tot uw inbox, verzonden mails, verwijderde mails, spam enzovoort. Bovenaan staat een balk met vertrouwde knoppen zoals 'check mail', 'reply', 'forward' en 'delete'. Maar u kunt ook werken met sneltoetsen, bijvoorbeeld 'N' om een nieuw mailtje te creëren of 'M' om uw mails te checken. Net als in een traditioneel e-mailprogramma wordt uw mail sowieso regelmatig gecheckt. Nieuwe mails verschijnen dan automatisch in uw inbox. Wanneer u een mailtje aanklikt, wordt het in het onderste venster ge-opend. Ook weer net zoals in een vertrouwd e-mailpakket. En als u er tweemaal op klikt, krijgt u het te zien in een aparte tab binnen Yahoo! Mail. Zo kunt u meerdere berichten tegelijk openen, iets wat bij andere webmaildiensten niet kan. Ook handig: mailtjes kunt u gewoon verslepen naar bijvoorbeeld de prullenmand of een folder. De nieuwe Yahoo! Mail heeft ook enkele nadelen. De integratie tussen de mailapplicatie en de agendafunctie is volgens ons nog niet optimaal. Ook functioneert de spamfilter verre van perfect. En voor een spamgevoelige Yahoo! Mailaccount is dat een belangrijk minpunt. Ten slotte is er de overdaad aan advertenties. Maar gelukkig hebben die slechts een beperkte invloed op de snelheid en het gebruiksgemak van deze nieuwe interface. Roel Van Espen