Lyon (Frankrijk)
...

Lyon (Frankrijk) Ondergoed wordt steeds lichter, krijgt steeds zachtere versieringen, laat meer bewegingsvrijheid en comfort toe en heeft de ambitie om het lichaam steeds aantrekkelijker te maken... Deze opvallende trends op het lingeriesalon Lyon,ModeCity geven nog maar eens aan dat de sector van de onderkleding een laboratorium vormt voor de hele textielwereld. Maar de 'rode draad' doorheen al dat nieuwe ondergoed was toch de genrevermenging tussen confectie, badpakken, nachtkledij en ondergoed. Het ondergoed neemt er geen genoegen meer mee om een verborgen leven te leiden onder de bovenkleding. De nieuwe mode- en lifestyletrends gaan duidelijk in de richting van een nieuwe kledingstijl die zich inspireert op het ondergoed en die dit jaar volop lijkt door te breken in onder meer de huiskleding en de zogenaamde bodywear. Het is kleding die allerminst verdoken leeft. Huiskleding is natuurlijk niets nieuws. Wat wél nieuw is, is dat deze kleding nu speciaal voor het 'thuis zijn' gefabriceerd wordt. Vroeger bestond het huiselijk tenue meestal uit een samenraapsel van oude kleren. En maar al te vaak werd daarbij een loopje genomen met de esthetica. Het belangrijkste was immers dat het comfortabel zat. Nu primeert de esthetiek en neigen de huiskleren naar het chique. En verschillende fabrikanten toonden aan dat chic niet (altijd) hoeft samen te gaan met duur. Voortaan kan er dus geen sprake meer van zijn om na het werk een oud trainingspak aan te trekken. Wentel u daarentegen in ruimzittende, zachte en comfortabele kleren om in uw stulpje met stijl van de ene kamer naar de andere te schrijden. Binnen een nog veel breder segment hebben de Angelsaksische fabrikanten niet geaarzeld om de goudmijn van de bodywear aan te boren. Het is een verzamelnaam voor allerlei breigoed dat men aantrekt bij het relaxen, als men aan fitness doet of zich waagt aan zachte en hippe sporten zoals taichi, of aan ontspanningstechnieken zoals yoga. De ooit zeer duidelijke scheiding tussen onder- en bovengoed begint dus te vervagen. De toon werd ooit gezet door de badpakken. Economisch en cultureel werden die al lang geassocieerd met ondergoed: zelfde distributiekanalen, zelfde fabrikanten, soortgelijke reclamecampagnes enzovoort. En meer bepaald bij de mannen loopt het aanbod aan slips en zwembroeken vaak parallel, denk maar aan Hom, Jil of PuntoBlanco. Overigens evolueert ook die badmode sterk. Zo hoef je tegenwoordig niet meer naar Bredene om integraal bruin te worden. Verschillende merken bieden immers 'doorbruinende' badpakken aan. Het is nieuw en dus nog niet overal te vinden, maar tegen volgende zomer wordt een betere distributie verwacht. Het gebruik van nieuwe materialen en productietechnieken speelt ook een rol in die evolutie. Al een hele tijd wordt ondergoed zonder naden gemaakt, wordt er gelast in plaatst van genaaid, worden er papieren wegwerpslipjes aangeboden. Maar wat dan te denken van de ontwikkeling naar vezels uit zeealgen of maïs? Deze nieuwe vezels hebben kenmerken die nog niet geboden worden door de dierlijke (wol) of plantaardige (katoen, linnen) stoffen of door de huidige synthetische materialen. Maar ook op het vlak van de kunststoffen zit men allesbehalve stil. Sectorreus DuPont blijft de eigenschappen van Lycra perfectioneren. In zijn lijn Lycra Body Care gaat DuPont al heel ver in de lichaamsverzorging middels textielmateriaal, onder meer door ervoor te zorgen dat geurtjes opgeslorpt worden of dat de huid gehydrateerd of gemasseerd wordt. Dat is des te belangrijker naarmate het textiel dichter bij het lichaam komt, meer bepaald dus in het geval van ondergoed. En in Groot-Brittannië buigt het BoltonInstitute zich over de zogenaamde auxeticmaterials. Deze stoffen reageren ongewoon op uitrekking: terwijl alle natuurlijke en synthetische materialen dunner worden bij uitrekking worden auxetische materialen juist dikker. Welk nut heeft dat? "Er zijn heel wat interessante toepassingsmogelijkheden," stelt doctor Kim Alderson. "Neem bijvoorbeeld een kous in een auxetisch materiaal waarin een antitranspiratiemiddel verwerkt zit. Als de voeten beginnen te transpireren, zal het zweet de vezels doen opzwellen. En omdat auxetische vezels in volume toenemen als ze uitgerekt worden, kunnen de zweetwerende stoffen daardoor vrijkomen. We zitten nog altijd in een experimenteel stadium, maar een Amerikaanse gigant als SaraLee ( nvdr - van onder meer de merken Dim, Wonderbra, Playtex en ChantalThomass) lijkt al geïnteresseerd in de afzetmogelijkheden." Lyon, Mode City laat natuurlijk ook de echte modetrends zien. Voor de herfst- en wintercollectie van 2004-2005 voorspellen de modegoeroes dessins en texturen die geïnspireerd zijn op Perzische miniaturen, de botanica, sierdecoratie en weelderige vogelpluimen. Opgepast, deze voorspelling dekt alleen het thema Abondance. Voor de thema's Force en Luxe gelden andere inspiratiebronnen. Tot slot nog een laatste modefenomeen dat we in Lyon konden optekenen: heel wat confectielabels brengen nu ook onderkleding op de markt. Merken als Diesel, Guess, Marc O'Polo, Kookai of Benetton neigen hierbij naar vermenging. De mode, vooral bij het jonge volkje, van de lage pantalontaille heeft de rand van de slipjes te voorschijn getoverd. Er is nu al een hele lijn lingerie die daarvan gebruikmaakt. Serge VanmaerckeVerschillende merken bieden 'doorbruinende' badpakken aan.