GEEF UW FEEDBACK

Wilt u reageren op artikelen in Trends ? Mail dan uw reactie naar trends@trends.be, fax ons op het nummer 02 702 48 02 of stuur uw commentaar naar Trends Lezersbrieven, Raketstraat 50 bus 4, 1130 Brussel.
...

Wilt u reageren op artikelen in Trends ? Mail dan uw reactie naar trends@trends.be, fax ons op het nummer 02 702 48 02 of stuur uw commentaar naar Trends Lezersbrieven, Raketstraat 50 bus 4, 1130 Brussel. Toen ik het artikel over De royale pensioenen van ambtenaren (Trends, 10 februari 2005, blz. 42) las, dacht ik meteen: eindelijk eens een tijdschrift dat bepaalde situaties in dit land onder de kritische loep durft te schuiven. Dat zou best ook kunnen gebeuren naar aanleiding van de volgende maatregel bij de NMBS: medewerkers van 50 jaar mogen er nu ook viervijfde werken. Dat komt neer op zowat tien weken extra vakantie. Moeten ze daarbij loon inleveren? Helemaal niet! Ze krijgen 91 % van hun brutoloon plus een uitkering van de RVA. Heel wat minder werken en vakantie erbij voor een fulltime loon. Misschien is dat ook wel het geval bij andere overheidsbedrijven of openbare diensten. Ondertussen mogen de jongeren voltijds werken. Terwijl de vorige generaties ambtenaren een luxeleven hebben gehad en nu alweer met mooie regelingen aan de haal gaan.... Niet bepaald motiverend. Dat werkgevers dergelijke regelingen treffen voor bepaalde beroepen met een hoog risico voor de werknemer zelf of voor anderen (veiligheidsberoepen zoals bus- en vrachtwagenchauffeurs of machinisten), dáár heb ik geen enkel probleem mee. Dat lijkt me zelfs op vele vlakken een goede zaak. Meer rusttijd, meer ontspannen op het werk en minder ziekteverlof. Maar dat ook mensen met een (lichte) administratieve job voor dergelijke regelingen in aanmerking komen, daar stel ik me serieus vragen bij... In 1996 heb ik een drietal weken met de rugzak rondgereisd in Rajastan en New Delhi. In 1999 heb ik New Delhi en Zuid-India bezocht. Tijdens mijn tweede reis naar India viel het me sterk op dat naast auto's van het merk Tata (de Volkswagen van India), die alom aanwezig waren in 1996, al plaats was voor andere merken, vooral Japanse. In Mysore (dichtbij Bangalore) ontmoette ik twee marketingmanagers die me overstelpten met hun ideeën en visies. Zij waren heel gretig om zaken te doen met Europa. In Chennai waren het dan weer IT-specialisten die contact zochten met Amerikanen en Europeanen om een samenwerking tot stand te brengen. Kortom, ik was slechts in India voor een privé-vakantie, maar was sterk onder de indruk van de mogelijkheden en de opportuniteiten (zie Trends, 10 maart 2005, blz. 60). De pro's voor handel met India lijken me de taal, het Engels (al spreken de Indiërs met een vaak onduidelijk accent), het makkelijke contact met de bevolking, de munt (hun roepie stond in 1996 en 1999 bijna gelijk met de oude Belgische frank), de prijzen (gemiddeld vijf keer goedkoper en meer) en het hoge aantal intellectuele werkkrachten. De contra's lijken me vooral de stugge bureaucratie (geduld is een mooie deugd), de vervallen wegeninfrastructuur (soms ook nog extra te lijden onder het regenseizoen), pollutie en ernstige vervuiling, en de overbevolking in de steden (waardoor ook het verkeer compleet vastloopt). Respect voor de religie, gewoonten en gebruiken in India lijken me zeer belangrijk bij handelsbetrekkingen. En die gewoonten en gebruiken verschillen sterk van de onze. Indien Belgische firma's zich grondig informeren en voorbereiden over zakendoen in India, wacht hen een mooie toekomst. De contacten die de Belgische handelsmissie in India heeft gelegd, zullen dan ook cruciaal zijn. Eric Verhulst. In het artikel over consumptiebelasting (Trends, 17 maart 2005, blz. 82) staat een verkeerde functie bij bedrijfsleider Eric Verhulst. Deze stuwende kracht achter Work For All is oprichter en directeur van Open License Society.