Moslimondernemers

Ik ben moslim en heb mijn eigen zaak opgebouwd (Trends, 16 december 2004, blz. 58). Alle moslims die ik ken die werknemer zijn gebleven, zijn nooit verder geraakt dan een schamel inkomen van 1500 euro bruto. Geen van hen werd kaderlid of kon opklimmen tot directeur.
...

Ik ben moslim en heb mijn eigen zaak opgebouwd (Trends, 16 december 2004, blz. 58). Alle moslims die ik ken die werknemer zijn gebleven, zijn nooit verder geraakt dan een schamel inkomen van 1500 euro bruto. Geen van hen werd kaderlid of kon opklimmen tot directeur. Ik ben omringd door moslims die niet op straat rondhangen, maar de media brengen alleen deze mensen in beeld, of schilderen ze af als groepsverkrachters. Het geweld van sommigen wordt door het egoïsme van anderen veroorzaakt. Men geeft sociale hulp, maar geen deftig werk. Men geeft onderwijs, maar geen mogelijkheden aan jongere moslims om uit te gaan. Problemen in verband met integratie zijn dikwijls te wijten aan beslissingen van politici. Zij importeerden gastarbeiders, maar zetten ze daarna op stand-by om de autochtone babyboomers aan de slag te laten gaan. Men had in die tijd aan positieve discriminatie moeten doen, dan was iedereen op gelijke voet verantwoordelijk voor wat er vandaag misgaat in de maatschappij. Ik heb een aantal bemerkingen bij het artikel 'Auto's op de catwalk' (Trends, 23 december 2004, blz. 108). Dit artikel scoort maar matig voor een blad dat consequent kwaliteit weet te bieden. "Design wordt een kritische factor voor het succes van een auto. Alleen nieuwe vormen verkopen nog op de verzadigde markt," zo schrijft de auteur. Dat is zeer de vraag. Het conservatieve Toyota is goed op weg om General Motors van het hoogste schavotje te duwen. Ook Ford mildert zijn new edge design en kleedt de nieuwste Focus in een braaf kleedje. "De nieuwe Rolls-Royce ziet er al meer uit als een echte, trotse Rolls-Royce dan de saaie, banale versies van de voorbije twintig jaar," vervolgt de auteur. Een Rolls veroordelen vanwege zijn saaiheid is hetzelfde als een Ferrari veroordelen om zijn snelheid. Het Britse icoon ziet er al vijftig jaar hetzelfde uit omdat de klanten dat verwachten. Ik vermoed dat prins Filip nu de Vlaamse huisartsen op de korrel zal nemen, nu ze zich hebben uitgesproken voor een voor de hand liggende splitsing van de ziekteverzekering (Trends, 9 december 2004, blz. 18). Voor de zoveelste keer voelen de Walen nattigheid en zeggen ze non. Dat is niet pluis, want hun artsen weten wel dat ze betaald worden door Vlaams geld met transfers in de sociale zekerheid en dat wantoestanden vooral in Franstalig België bewezen zijn. Minister van Sociale Zaken Rudy Demotte (PS) ontkent de geldstromen en de schandalen. Wat een kluns: waarom zou Wallonië dan bang zijn voor de barst? Demotte maakt van anticonceptie zijn prioriteit met openbare aanbestedingen voor de pil en een poging om farmabedrijven te dwingen bij het Riziv te blijven en... in zijn val te trappen. Nooit vertoond: Stalin is terug. Maar ook de eerste burger van het land, Herman Decroo (VLD), slaat de bal mis met zijn stelling dat, als een medicament terugbetaald wordt, een prijsverhoging volgt. Het is net omgekeerd, onder dwang van de staat.