Reclame op tv

Ik wil reageren op het artikel 'VTM en VRT: de jacht op de kijker is open' in Trends van 29 januari 2004. Op het einde van het artikel zegt Veerle Titeca van Carat Crystal dat TV1 en Canvas samen 40 % van de kijkers trekken. "Dat is een heel groot deel dat je als adverteerder kwijt bent." Chris Van Roey van de Unie van Belgische Adverteerders zegt dat de adverteerders vooral een sterke commerciële zender willen en ook: "Het is in ons belang dat de commerciële televisie meer bereik krijgt." De adverteerders vinden dat op de gewone kijker meer commerciële boodschappen losgelaten moeten worden.
...

Ik wil reageren op het artikel 'VTM en VRT: de jacht op de kijker is open' in Trends van 29 januari 2004. Op het einde van het artikel zegt Veerle Titeca van Carat Crystal dat TV1 en Canvas samen 40 % van de kijkers trekken. "Dat is een heel groot deel dat je als adverteerder kwijt bent." Chris Van Roey van de Unie van Belgische Adverteerders zegt dat de adverteerders vooral een sterke commerciële zender willen en ook: "Het is in ons belang dat de commerciële televisie meer bereik krijgt." De adverteerders vinden dat op de gewone kijker meer commerciële boodschappen losgelaten moeten worden. Waar halen die adverteerders het recht om dat te zeggen? Het moet toch een verworven recht zijn om tv te kijken zonder reclame. De commerciële zenders zijn een vergif voor de kijker die een ononderbroken programma wil bekijken. In Trends van 12 februari 2004 stond een artikel van Geert Noels met als titel 'Vermenigvuldig u allen... En red de euro'. In het artikel gebruikt de auteur een goede zin: "Demografie kan niet met demagogie worden opgelost." In hetzelfde artikel is er sprake van de groei van de arbeidende bevolking om van alles in de toekomst te redden. Het is verkeerd om te veronderstellen dat als de bevolking aangroeit (al dan niet exponentieel), dat ook het arbeidsaanbod zal aangroeien. Niets is minder waar. Net als elke andere productie, groeit ook het werkaanbod rekenkundig (als het al groeit): 1, 2, 3, 4, 5, 6 enzovoort. Ik raad de auteur aan om de boeken 'Population bomb' en 'Population explosion' eens te lezen. Ik moet Trends en vooral Geert Noels proficiat wensen met het artikel 'Minder overheid = meer banen' (Trends, 25 maart 2004). Noels legt hier de vinger op de wonde. Maar ik zou nog een stapje verder willen gaan: ook het welig tierende zwartwerk in België is een gevolg van de euvels die hij aanhaalt om de veel te hoge overheidskosten te verklaren. Een ondernemer die in contact komt met een overheidsdienst en zijn ogen de kost geeft, komt ziek van ellende weer buiten. Efficiëntie is er gewoon niet. Klantvriendelijkheid of behulpzaamheid kom je er ook zelden tegen. Een behoorlijke uitleg over wat je te doen staat wanneer je een probleem hebt met een belasting- of overheidsdienst, is ook vrijwel onbestaande. Bij ondernemers die dagelijks ondervinden hoe zwaar ze belast worden, komt dit als een mokerslag aan. Het fnuikt alle motivatie om deze waanzin nog langer te ondergaan. Als je dan ook nog moet aanzien hoe de politiek er een potje van maakt en het belastinggeld door het venster smijt, dan heb je het helemaal gehad. Ik heb met veel belangstelling uw artikel 'Zelfstandig zijn wordt duurder' gelezen (Trends, 25 maart 2004). Nu speel ik al enige tijd met de gedachte als zelfstandige te starten met een zaak. Ik moet toegeven dat na het lezen van dit artikel me de moed een beetje in de schoenen zonk. Is het opstarten van een zelfstandige onderneming niet interessant meer? Blijf ik beter werknemer? Ik hoorde onlangs op de radio dat men jongeren gaat opbellen om naar hun ondernemingszin te polsen. Zouden ze niet beter de starters steunen in hun beginjaren en zelfstandigen meer gelijkschakelen met werknemers? Men zegt soms dat zelfstandigen niet moeten klagen omdat ze genoeg verdienen. Maar ze hebben ook geen dagen van acht uur, maar twaalf of meer.