Het luchtoffensief van Jetair en Thomas Cook

Zeer lezenswaard vond ik het artikel over de touroperators in tijden van oorlog ( Trends, 17 april 2003, blz. 54). Het toont aan dat de grote Belgische touroperators op internationaal vlak tot de absolute top behoren.
...

Zeer lezenswaard vond ik het artikel over de touroperators in tijden van oorlog ( Trends, 17 april 2003, blz. 54). Het toont aan dat de grote Belgische touroperators op internationaal vlak tot de absolute top behoren. Terwijl het op de grote marken - Duitsland en Engeland - momenteel huilen met de pet op is, slaagt bij ons het management van zowel Jetair als Thomas Cook er wonderwel in om het hoofd boven water te houden. Bij Thomas Cook staat de rentabiliteit boven aan de agenda. Het bedrijf is zelfs bereid om er marktaandeel voor op te offeren. Dat is een gezonde houding. Het prijsniveau in België is nog steeds het scherpste van Europa. Daar kunnen onze vakantiegangers alleen maar van profiteren. Zijn wij ondernemend of niet? Uit de ranglijst met de snelst groeiende bedrijven in België, Noord-Frankrijk en Zuid-Engeland ( Trends, 3 april 2003, blz. 61) blijkt in ieder geval dat de ondernemers uit West- en Oost-Vlaanderen puike prestaties neerzetten. Wat mij wél stoort in het artikel is dat echt ondernemerschap wordt verward met entrepreneurschap. Bij het eerste ligt de ondernemer aan de basis van producten of diensten die hij met winst aan de medeburgers wil verkopen. Hij neemt daarbij het volledige ondernemingsrisico op zijn schouders, iets waarvoor een vleugje idealisme noodzakelijk is. Een entrepreneur daarentegen is een superidealist die wel zijn brains binnenbrengt, maar geen risicokapitaal of infrastructuur. Denk maar aan de vele ingenieurs, die bijdragen tot de rijkdom van hun werkgever of - omgekeerd - hun werkgever een kater bezorgen en zichzelf buiten de zaak werken. Bij mislukking zijn ze een verliezer; slagen ze wel, dan krijgen ze maar een fractie van het gewin. Hoeft het te verwonderen dat de ingenieursfaculteiten het vandaag zo moeilijk hebben? In Trends van 1 mei 2003 (blz. 99) vestigde u de aandacht op migraine, een medisch probleem dat nog altijd moeilijk te temmen is. Als apotheker én patiënt ben ook ik tevreden dat er vandaag triptanen bestaan. Opgelet: ze zijn wel contrageïndiceerd bij coronairlijden en patiënten die een cerebrovasculair accident hebben gehad. Jammer is wel dat alleen de triptanenspuitjes door de ziekteverzekering worden terugbetaald. Terwijl triptanen ook worden verwerkt in zetpillen en nasale sprays dwingt men nu iedereen om spuitjes te gebruiken. Uiteraard zullen de producenten zich nu opmaken om "centen binnen te rijven". Alleen vraag ik me af of het opportuun is om het voortdurend over "de hoge prijzen' van deze geneesmiddelen te hebben. Niet iedereen leeft toch van een uitkering? En wat kost het leven niet in het algemeen? Wat ik me wel afvraag, is waarom er wél een terugbetaling is voor de pil, en niet voor alle migrainemedicamenten. Is zwangerschap dan misschien een ziekte? Ten slotte nog een tip: Ook Migpriv (20 z.; 27,74 euro), een mengsel van aspirine en primperan, is een goed alternatief voor wie vaak migraineaanvallen heeft. Zenitel. De foto bij het artikel over de management buy-out bij Zenitel ( Trends, 24 april 2003, blz. 44) kon een verkeerde indruk wekken. Liselott Kilaas, hoofd van de afdeling CSS, maakt geen deel uit van het MBO-team. Vice-president corporate communications Jos Verniest is dat wel, maar ontbrak wegens ziekte op de foto. Willy Van Walleghem, past president Association Belgian Touroperators