Al-Sahaf in Wallonië (1)

Echt genoten heb ik van het opiniestuk in Trends van 17 april 2003 (blz. 120) over minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel ('Al-Sahaf in Wallonië'). Toch is er ook een wrange nasmaak, aangezien het Belgische politieke landschap vol zit met dergelijke clowns. En neen, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het zal beteren na de verkiezingen. De hardwerkende ondernemers en werknemers in dit landje kunnen alleen maar hopen dat de situatie ooit eens betert.
...

Echt genoten heb ik van het opiniestuk in Trends van 17 april 2003 (blz. 120) over minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel ('Al-Sahaf in Wallonië'). Toch is er ook een wrange nasmaak, aangezien het Belgische politieke landschap vol zit met dergelijke clowns. En neen, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het zal beteren na de verkiezingen. De hardwerkende ondernemers en werknemers in dit landje kunnen alleen maar hopen dat de situatie ooit eens betert. Met zeer veel plezier heb ik uw opiniestuk 'Al-Sahaf in Wallonië' gelezen. Het is goed dat we ook in een Nederlandstalig weekblad (en niet alleen in The Wall Street Journal) objectieve berichtgeving kunnen lezen. In Trends van 17 april 2003 (blz. 120, 'Maar het luchtvaartorkest blijft spelen...ù') schreef u dat vliegen een banaal product is geworden. In het verleden verkondigde Trends eveneens dat er in deze wereld maar plaats zou zijn voor een paar grote allianties. Wel, met een duidelijk beleid en een duidelijke strategie van overheidswege was Sabena daar vandaag nog bij. Alleen is het onmogelijk om tegelijk aan politiek te doen en een luchtvaartmaatschappij te runnen. Wat me vooral stoorde in dit opiniestuk was de opmerking alsof wij, de piloten, een factor waren in het debacle. De jonge generatie van commandanten en de first officers hebben geknokt voor hun job. Wij zijn niet flamboyant. Dat laten we over aan de managers. Ten slotte nog dit: Sabena heeft al die jaren bij mondiale hotelketens tarieven genoten die interessanter waren dan wanneer de bemanning haar intrek had genomen in een 'bed and breakfast' om de hoek... Graag deze aanvulling over de ontstaansgeschiedenis van het Belgacom e-channel, het omslagverhaal in Trends van 17 april 2003 (blz. 44). De vroegere businessdivisie van Belgacom bracht de voorloper van het Belgacom e-channel on line. Begin 1999 waren er al de eerste on-line-interacties (inclusief bestellingen) met klanten. Medio 1999 werd ik gevraagd om ook voor het Belgacom e-channel een businesscase te maken. Dat is vroeger dan uw artikel aangeeft. Er werd begin 2000 een budget verkregen. Een cross-divisioneel team bracht het e-channel in drie maanden on line, namelijk in april 2000. De strategie en de elementen die toen werden uitgetekend, worden nog steeds aangehouden. De meeste kernleden van dit team zijn echter in 2000 bij Belgacom vertrokken. Ook later aangeworven internet- of e-businesstoplui namen hetzelfde besluit. De redenen daarvoor klinken ook door in uw artikel, bijvoorbeeld: - Essentiële beslissingen werden impulsief en zonder veel kennis van zaken genomen, ook tegen het advies van het e-channelteam in. Het e-channel werd bijvoorbeeld ontwikkeld zonder voldoende interne ervaring met het platform. - Het 'e'-gebeuren ontlokte begin 2000 (de internethype, weet u nog?) een enorme interesse en profileringsdrang bij een aantal divisies. Eén, maar zeker niet de enige van deze exponenten was de door u vernoemde 'L' (voor alle duidelijkheid, dit is niet ondergetekende). Door de moeilijke onderlinge samenwerking tussen de divisies was het voor ons cross-divisionele e-channelteam enorm lastig om vooruitgang te boeken. Terugvallen op een laagste gemene deler was soms de enige mogelijkheid die restte. In deze context stemt het hoopvol dat Didier Bellens na enkele weken al aangeeft: "We moeten meer dan ooit de klemtoon leggen op het groepsperspectief in het besluitvormingsproces." Als dit lukt, is er nog een enorm potentieel bij Belgacom. Wilt u reageren op artikelen in Trends ? Mail dan uw reactie naar trends@trends.be, fax ons op het nummer 02-702 48 02 of stuur uw commentaar naar Trends Lezersbrieven, Raketstraat 50 bus 4, 1130 Brussel. Ir. Dirk Marescau