De Franse militair Choderlos de Laclos (1741-1803) kon nooit bevroeden dat zijn uit verveling geschreven briefroman ' Les Liaisons Dangereuses' (1782) twee eeuwen later opnieuw zoveel bijval zou oogsten. Vooral Stephen Frears' verfilming uit 1989 (met John Malkovich, Glenn Close en Michelle Pfeiffer) zorgde voor een nieuwe golf van interesse voor een in Laclos' eigen tijd met schandalen omgeven werk. Christopher Hampton greep voor het scenario...

De Franse militair Choderlos de Laclos (1741-1803) kon nooit bevroeden dat zijn uit verveling geschreven briefroman ' Les Liaisons Dangereuses' (1782) twee eeuwen later opnieuw zoveel bijval zou oogsten. Vooral Stephen Frears' verfilming uit 1989 (met John Malkovich, Glenn Close en Michelle Pfeiffer) zorgde voor een nieuwe golf van interesse voor een in Laclos' eigen tijd met schandalen omgeven werk. Christopher Hampton greep voor het scenario van de film terug naar zijn theaterbewerking die vier jaar eerder in Shakespeares Stratford-upon-Avon in première gegaan was. Bij het Nederlands Toneel Gent (NTG) is die nu te zien in een regie van Niek Kortekaas. Die laatste, zowel in de theater- als in de musicalwereld bedrijvig, stond de jongste tijd vooral bekend als spektakelman. Zijn 'Les Liaisons Dangereuses' echter is een sobere productie, die gedragen wordt door een wat ongelijke cast, met als blikvanger Guy Van Sande in de rol van de Graaf van Valmont. Die gaat een weddenschap aan met zijn vroegere minnares de Markiezin de Merteuil (Mieke De Groote). Om haar te wreken, belooft hij de jonge Cécile de Volanges (Miek Van Bocxstaele) te verleiden. Zelf heeft hij zijn zinnen gezet op de kuise Mevrouw de Tourvel (Hilde Heijnen).Uit Van Sandes vertolking spreken vooral de onverzettelijkheid en de prestatiedrang van de graaf. Dat past bij de symbolisch beladen omgeving waarin de voorstelling zich afspeelt. Enerzijds lijkt de bühne op een balletstudio of gymzaal, met her en der rekstokken en teiltjes met water of talkpoeder binnen handbereik. Valmont is in topconditie: hij domineert het spel en waant zich heer en meester, al vindt hij in Merteuil een waardig opponent. Anderzijds heeft de ruimte iets sacraals en verhevens. De demon die de gewijde atmosfeer doorbreekt, is diezelfde Valmont. Wanneer hij eerst Volanges en dan Tourvel tot zich neemt, gebeurt dat op een soort liefdesaltaar in het midden van het speelvlak. De seksuele daad die hij er stelt, is een ontwijding, die meteen ook doodsgevaar inhoudt voor de toekomst. Hoewel niet echt baanbrekend, geeft Kortekaas zo een eigen kracht en betekenis aan een stuk dat reeds een hele geschiedenis met zich meedraagt. ( P.A.) Nederlands Toneel Gent speelt 'Les Liaisons Dangereuses' tot 29 mei, telkens van woensdag tot zaterdag om 20 uur, en op zondag om 15 uur, in de KNS, Sint-Baafsplein 17, Gent. Info en tickets: Tel. (09) 225.01.01.