Jan Peumans - N-VA - voorzitter Vlaams Parlement

"Ik ben een slechte verkoper. In mijn politieke carrière heb ik nog nooit iemand gevraagd op mij te stemmen of een lidkaart te kopen. Waarom? Ik ben bang van een overdonderende 'neen' als antwoord, maar ik vind ook dat je respect moet afdwingen. Dan zit je dicht bij wat authentiek leiderschap is. Het is aangenamer te overtuigen met je manier van handelen en werken. Bijvoorbeeld: wie me iets vraagt, krijgt altijd antwoord en dat kan positief of negatief zijn. Negen jaar op internaat hebben me streng opgevoed, maar ook geleerd hoe belangrijk geloofwaardigheid is. Leiders ...

"Ik ben een slechte verkoper. In mijn politieke carrière heb ik nog nooit iemand gevraagd op mij te stemmen of een lidkaart te kopen. Waarom? Ik ben bang van een overdonderende 'neen' als antwoord, maar ik vind ook dat je respect moet afdwingen. Dan zit je dicht bij wat authentiek leiderschap is. Het is aangenamer te overtuigen met je manier van handelen en werken. Bijvoorbeeld: wie me iets vraagt, krijgt altijd antwoord en dat kan positief of negatief zijn. Negen jaar op internaat hebben me streng opgevoed, maar ook geleerd hoe belangrijk geloofwaardigheid is. Leiders moeten nakomen wat ze hebben toegezegd. In de politiek is dat uitermate belangrijk en ik kom dan ook elke afspraak na. Dat zorgt voor gemoedsrust voor jezelf en voor de mensen bij wie je vertrouwen creëert." "Leiders mogen niet te veel in het verleden leven. Ook al sta je dicht bij je pensioen en heb je veel bagage mee, toch is het belangrijk te blijven leren van jongeren. Virginie hield me een spiegel voor. 'Oude' leiders moeten nieuwsgierig blijven, ze moeten blijven openstaan voor verandering. Het element ambitie mag je uiteraard nuanceren, maar je moet wel je dynamiek behouden. Ik ben nog vatbaar voor verandering. Kijk maar naar mijn plannen na mijn pensioen, koken, doctoreren en nog veel meer. Ik sta open voor verandering en kan heel flexibel zijn." "Voor leiders zit loyaal zijn vaak in kleine dingen. Het is normaal dat je loyaal bent ten opzichte van je klanten, maar wie ook loyaal wil zijn voor zijn team, moet op de details letten. Mensen vooruithelpen, en niet zelf met de pluimen willen gaan lopen. Bij ons op kantoor eten we 's middags met velen samen aan een lange tafel. Historisch was een soort systeem gegroeid rond wie welke plaats innam aan tafel. Advocaten op de beste plaatsen, secretaresses aan de uiteinden. Toen ik vroeg dat niet meer te doen en aangaf dat niemand minder waard is, merkte ik dat je daar als leider veel voor terugkrijgt. Ons kantoor in Antwerpen heeft een zeer loyaal team. Dat is in de eerste plaats de verdienste van elk teamlid en niet zozeer van de leider." "Van Jan heb ik geleerd te luisteren naar mensen die het goed bedoelen. Hij vertelde me over de moeilijke begeleiding van iemand die op latere leeftijd in de politiek was gestapt. Op dat moment zat ik op kantoor in een traject om door te groeien. Ik vind het fijn drive te hebben, ervoor te gaan, ambitieus te zijn. Dat zijn elementen die enorm helpen als je een dossier wil doorgronden of iemand verdedigt. Maar het verhaal van Jan deed me inzien dat ik dat soms te veel ben. Ik heb geleerd het perspectief te zien, te verzachten en beter om te gaan met goedbedoeld advies."