LEGERAANKOPEN

De ministerraad moet zich in september buigen over de legeraankoopbegroting voor de periode 2000-2004. Daarin zitten onder meer de vervanging van de F16 (door de JSF, Joint Strike Fighter) en de C130 (door de FLA, Future Large Aircraft). Omvangrijke en dure programma’s. FLA is 55 miljard frank waard, JSF 100 miljard frank. En dan is er nog het kleinere dossier van de vervanging van de trainingsvliegtuigen (3 à 10 miljard frank, afhankelijk van de gekozen oplossing). Ten slotte werd vorige week bijna het licht op groen geplaatst voor de aankoop van antitankwapens van de derde generatie (6,2 miljard frank).

De Vlaamse luchtvaartindustrie, verenigd in Flag, kijkt argwanend toe. Tot nu toe waren het steeds de Waalse luchtvaartbedrijven die met het overgrote deel van de koek gingen lopen. “Alle sinterklaasdepartementen – Defensie, Economie, Wetenschapsbeleid – zijn in handen van Franstaligen,” zegt Karel Vervoort, gedelegeerd bestuurder van Flag. “Net zoals vroeger. Verleden jaar werd op vrijdag 24 juli een investering van 2,053 miljard frank goedgekeurd waarvan 80% voor Brussel en Wallonië. Maar Vlaanderen blokkeert de verdeling.”

Aan de basis van de problemen ligt de desinteresse van de Vlaamse overheid voor defensie (het leger is vies). Op die manier kan het federale niveau de luchtvaartindustrie (nochtans een geregionaliseerde materie) blijven domineren. Zo kan de Waalse belangenvereniging Gebecoma ( Groupement Belge des Constructeurs de Matériel Aéronautique) zich blijven opstellen als de belangenvertegenwoordiger van de Belgische luchtvaartindustrie. Nochtans is buiten Sabena Technics en Alcatel geen enkel Vlaams bedrijf lid van Gebecoma. “Als Amerikanen hier op bezoek komen, krijgen ze een folder van Gebecoma van de overheid. Over de Vlamingen geen woord,” aldus Karel Vervoort.

Voor het FLA-project heeft de vorige regering zich al financieel geëngageerd. Voor JSF moet nu beslist worden of men de toegangsprijs, 10 miljoen dollar, gaat betalen. Dat geld moet federaal én door de gewesten worden opgehoest. “Maar wat als de Vlaamse regering niet wil meedoen?” vraagt Karel Vervoort zich af. De Vlaamse belastingbetaler betaalt mee, maar de compensaties gaan naar Wallonië. “Ofwel vinden we een modus vivendi over de drie gewesten heen, ofwel is er geen programma,” concludeert Vervoort.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content