Upper Heyford (Groot-Brittannië).
...

Upper Heyford (Groot-Brittannië).WAGENS VOOR ETALAGES, SOAPS, SHOWS.Je vliegt boven Midden-Engeland, in de Tweede Wereldoorlog veilig voor de Duitse Stuka's. Blenheim Palace, waar Winston Churchills familie kasteelheer is, ligt onder de linkervleugel. Rechts verschijnt een militaire luchtmachtbasis met de landings- en taxibanen vol auto's. Keddy Services van ABN Amro Lease Holding parkeert en prepareert er 12.000 stuks, dat kan opgevoerd worden tot 22.000, en maakt plannen voor gelijkaardige servicezones in Nederland (Born), Spanje en Italië. De autonijverheid besteedt alles uit wat niet essentieel is. Amerikaanse gevechtsjagers vertrokken in 1991 van Upper Heyford naar Desert Storm, vandaag maakt Keddy Services tussen de bomveilige bunkers en de hangars in camouflagekleuren jaarlijks tienduizenden wagens klaar voor garagisten, tentoonstellingen, proefrijders, fotografen, journalisten, film en televisie. Boven de deuren hangt de USAF-squadronleuze Victory by Valor, naast de briefing rooms verdwenen de verbodstekens niet. Bij de Britse autofabrieken rollen de auto's van de assemblagelijn in de vrachtwagens naar Upper Heyford bij Motorway 40. Hugo Levecke: "De autoproducenten assembleren de wagens en wij bereiden ze op maat voor de diverse doelgroepen in de distributieketen. Ons opzet is om de fabrikant succesvoller te maken." Een Nissan wordt opgetut voor een motor show, het chassis metamorfoseert in toonbare en opgewekte kleuren, want de wagen zal schuins verschijnen op een voetstuk. Een Skoda rolt door de car wash en wordt afgehaald voor een proefrit door de autocorrespondent van The Independent. Een reeks wagens krijgt een pittiger motorrooster en spatborden, want was saai in de oorspronkelijke gedaante. Auto's voor de verhuurvloten van Avis en Hertz ontvangen een eigen afwerking. In de schuilkelders staan de kleimodellen van producenten om ter plekke te boetseren aan verbeteringen. Auto's van Upper Heyford worden geleverd op filmsets en als productplacement in soaps. Het personeelsrestaurant van Keddy Services heet Bumpers. Hugo Levecke: "Dit is het grootste carrosseriebedrijf van het Verenigd Koninkrijk." De jaaromzet van Keddy Services bedroeg einde 1998 ongeveer 25 miljoen pond. De diversificatie kende een moeilijke start. De raad van bestuur van ABN Amro Lease Holding discussieerde over het verderzetten van Keddy Services. Stichter-bedrijfsleider David Gibson, een ideeënman en een kei in klantenrelaties, behoudt het vertrouwen, maar de organisatie- en financiële zijde van Keddy Services werd versterkt met als resultaat dat in het voorbije jaar de financiële doelstellingen ruimschoots werden behaald ("de norm is 13% return on capital"). David Gibson: "We hebben de basis gehuurd voor vijf jaar van het Britse ministerie van Defensie en plannen worden getekend voor gebouwen op maat. Nu verliezen we veel tijd met over en weer rijden en we stoppen een chip in elke wagen voor een betere routing." Hugo Levecke: "Voor Keddy was deze service een cottage industry, we ontwikkelen dagelijks nieuwe best practices, de markt is rijp." Frans Crols