Voor zijn derde editie is Laus Polyphoniae, het Antwerpse luik van het Festival van Vlaanderen, gewijd aan I Fiamminghi in Italia, de componisten uit onze contreien die in de 15de en 16de eeuw naar het zuiden trokken. Doorheen de renaissance werd het Europese muziekleven gedomineerd door musici die afkomstig waren uit de Lage Landen : Guillaume Dufay, Lassus, De Monte, Josquin Desprez,... Het hoogstaande muziekonderwijs in de Vlaamse kapittelscholen en de uitstraling van het Bourgondische hof maakten dat de Vlaamse polyfonisten zeer gegeerd waren doorheen heel Europa. Italië, met zijn pauselijke kapel en zijn rijke hoven en vor...

Voor zijn derde editie is Laus Polyphoniae, het Antwerpse luik van het Festival van Vlaanderen, gewijd aan I Fiamminghi in Italia, de componisten uit onze contreien die in de 15de en 16de eeuw naar het zuiden trokken. Doorheen de renaissance werd het Europese muziekleven gedomineerd door musici die afkomstig waren uit de Lage Landen : Guillaume Dufay, Lassus, De Monte, Josquin Desprez,... Het hoogstaande muziekonderwijs in de Vlaamse kapittelscholen en de uitstraling van het Bourgondische hof maakten dat de Vlaamse polyfonisten zeer gegeerd waren doorheen heel Europa. Italië, met zijn pauselijke kapel en zijn rijke hoven en vorstendommen, was voor hen de voornaamste aantrekkingspool. Giaches de Wert, 400 jaar geleden gestorven in Mantua, is de "hoofdfiguur" van het festival. De organisatoren willen daarmee de aandacht vestigen op een componist die de jongste decennia wat genegeerd is geweest, maar die nochtans een grote invloed heeft gehad op tijdgenoten en navolgers. Onder meer Claudio Monteverdi noemde De Wert (1535-1596) als één van z'n grote voorbeelden. Hij was één van de laatste belangrijke "fiamminghi" in Italiaanse dienst, voornamelijk bij de familie Gonzaga, die hem tot maestro di capella benoemde aan de hertogelijke kapel van Santa Barbara in Mantua. De Werts gevarieerde en progressieve muzikale idioom speelde een wezenlijke rol in de ontwikkeling van het madrigaal en de "seconda prattica", de vernieuwende stijl waarin de grootse muziek van Monteverdi wortelt en die in zich de kiemen draagt van de barokmuziek. Tweede centraal personage in het festival is Adriaan Willaert (ca.1490-1562), ongetwijfeld de invloedrijkste van de " Oltremontani" in de 16de eeuw. Willaert (afkomstig uit Roeselare) maakte van de San Marco-kapel in Venetië één van de belangrijkste muzikale centra in Italië, en legde de stilistische basis voor het grootste deel van de 16de- en vroeg-17de-eeuwse geestelijke muziek daar. Zijn leerling en opvolger aan San Marco, de uit Ronse afkomstige Cipriano de Rore (1515-1565), derde hoofdfiguur van het festival, bereikte volgens Monteverdi in zijn madrigalen het meest sublieme evenwicht tussen tekstexpressie en muzikale uitdrukking. Nieuw in de Laus Polyphoniae-formule is dat voortaan elk jaar met een ensemble "in residence" wordt gewerkt. Voor '96 is dat The Consort of Musicke, dat twee avond- en twee lunchconcerten vertolkt, en waarvan de leden tevens tekenen voor enkele workshops en bijdragen aan de symposia over Giaches de Wert, de migratie van de musici uit de Lage Landen, en de luit tijdens de renaissance. Het ensemble, geleid door luitist Anthony Rooley, behoort tot de toonaangevende gezelschappen van het oude-muziekcircuit. Samen met zijn echtgenote Emma Kirkby wist Rooley enkele van de beste Britse zangers bij elkaar te brengen die nog steeds tot de vaste kern behoren. Voorts komen ook op het podium : La Furia o.l.v. Florian Heyerick, Concerto Secreto o.l.v. Konrad Junghänel, de Capella Currende en Currende Consort o.l.v. Erik Van Nevel, The Gabrieli Consort o.l.v. Paul McCreesh,... Laus Polyphoniae in Antwerpen van 24 augustus tot 1 september. Info-brochure en plaatsbespreking : Festival van Vlaanderen-Antwerpen, Stadhuis, 2000 Antwerpen, tel.(03)220.83.26, fax (03)220.83.77. Of bij deSingel, tel.(03)248.38.00. Van 28 tot 30 augustus loopt in Centrum Elzenveld tevens een "oude-muziekmarkt".The Consort of Musicke Ensemble in residence van Laus Polyphoniae.