‘Kunst maken is loskomen van alles’

“Wat zou het mooi zijn als je je carrière zou kunnen starten met alle inzichten over evenwicht die je later ontdekt. Er was een periode in mijn leven dat ik zo opging in mijn werk dat er niets anders meer bestond. Avonden, weekends, vakanties, ze werden allemaal benomen door activiteiten voor het werk. Tot dat op een bepaald moment een weerslag had op mijn gezondheid en ik enkele weken thuis moest blijven. Omdat ik toen niets om handen had, wist ik niet beter dan opnieuw achter mijn computer te kruipen om te werken.

“Vanaf dat moment besefte ik dat ik het werk af en toe moest loslaten om zaken opnieuw in perspectief te zien, zowel privé als zakelijk. Anders zou het me ooit opbreken. Ik heb er toen heel bewust voor gekozen opnieuw een belangrijk deel van mijn leven met kunst bezig te zijn. Als jong meisje was ik al gepassioneerd door twee dingen: alles wat met de toekomst te maken had, en tekenen en schilderen. Hoe graag ik ook al schilderend het onbekende creëerde, ik besloot toch IT te studeren. Onder meer omdat de maatschappij dat meer accepteert dan het beoefenen van een kunstvorm.

“Sinds enkele jaren leg ik me toch opnieuw bijna elk weekend en menig vrije avond toe op het maken van kunstwerken. Voor mij is kunst maken een vorm van mindfulness. Als ik aan mijn kunst werk, hoor of zie ik niets anders. Dan lijkt het alsof ik in een andere wereld vertoef. Je zo ontspannen en loskomen van alles, dat is echt prachtig. De voorbije twee jaar maakte ik daardoor zo’n vijftig schilderijen. Ze stapelen zich op in mijn woning, want ik kan er geen afstand van doen.”

Discipline

“Veel inspiratie neem ik mee van de reizen die we maken. In alle hoeken van de wereld vind je stukjes historiek en verlaten plaatsen die de basis voor mijn schilderijen kunnen vormen. Wat me bijvoorbeeld enorm intrigeert, zijn muren die overschilderd zijn of waar verschillende lagen cement overheen zijn gezet. Ik vind het mooi hoe je uit het verleden van die muren inspiratie kunt opdoen om iets te creëren voor de toekomst. Als je het zo bekijkt, sluit mijn kunst ook mooi aan bij wat we doen bij TommorowLab en Living Tomorrow. Mijn professionele leven is dus een verlengde van wat ik graag doe in mijn vrije tijd.

“Toch vraagt het discipline om steeds weer aan het schilderen te gaan. Het is niet zo dat ik er telkens met veel plezier aan begin omdat het mijn passie is. Soms kom ik moe thuis of is het mooi weer en zou ik liever iets anders doen. Dan moet ik me er echt toe aanzetten om naar mijn atelier te gaan. Doe ik dat niet, dan verval ik misschien in uitstelgedrag. Dat wil ik niet, want ik wil echt iets uit mijn vrije tijd halen. Na een hele dag werken elke avond voor de televisie hangen, daar heeft een mens ook weinig aan. Ook het indelen van je vrije tijd vraagt discipline.”

Zwart-wit

“Wat niet betekent dat ik de opdeling tussen werk en vrije tijd zwart-wit zie. Je hoort mensen soms zeggen dat er nooit iets belangrijk genoeg is om hen ermee te storen tijdens hun vakantie, maar er kan altijd een noodgeval zijn. Dan moet het kunnen dat een collega even contact opneemt. Als je daar duidelijke afspraken over maakt, is dat geen enkel probleem. Alleen zie ik nog altijd collega’s die al hun telefoons en mails beantwoorden tijdens hun vakantie of weekend. Terwijl het belangrijk is dat zij ook rust nemen en volledig ontspannen. Dat maak ik hen wel duidelijk.”

Yin Oei (47)

Chief commercial officer TomorrowLab & Living Tomorrow

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content