Koning van de luxe

© REUTERS

Met een beurskapitalisatie van 83 miljard euro is Louis Vuitton Moët Hennessy – afgekort LVMH – drie keer groter dan de andere bekende luxeconcerns. Het doet het ook beter dan zijn sectorgenoten. De koers heeft positief gereageerd op de tradingupdate die LVMH bekendmaakte over het derde kwartaal. De gezonde groei van de omzet bewijst dat het pessimisme over de luxesector overtrokken is. De organische groei (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen) bedroeg 6 procent in de periode juli-september en 5 procent in de eerste negen maanden van 2016. Dat cijfer ligt boven de analistenconsensus van 4 procent en wijst op een versnelling met 4 procent tegenover het tweede kwartaal. Na drie kwartalen dikte de omzet aan met 4 procent tot 26,3 miljard euro. De jaaromzet komt in 2016 naar verwachting uit op 37,1 miljard euro.

In zowat elke afdeling ligt de omzetgroei boven het sectorgemiddelde. De grootste en meest rendabele divisie, Mode en lederwaren, zorgde mee voor de aangename verrassing. Die afdeling – met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo – leverde in het derde kwartaal 34 procent van de omzet en liet een groei van 5 procent optekenen. Dat is een duidelijke verbetering tegenover de eerste helft van dit jaar, waardoor er na negen maanden een organische groei van 2 procent is. De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen en sterkedranken, met de topmerken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De organische omzetgroei van die afdeling bedroeg na het derde kwartaal 4 procent en na drie kwartalen 7 procent.

De afdeling Selectieve retailing omvat behalve de Sephora-shops vooral DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor reizigers, met ruim 1100 winkels. Die divisie is al enige tijd een van de sterkste groeiers in de groep. In het derde kwartaal steeg de omzet ervan met 8 procent (6 % organisch na negen maanden). De omzet van Selectieve retailing nadert zo met rasse schreden die van Mode en lederwaren (8,3 tegenover 9,0 miljard euro na negen maanden).

De cijfers van de resterende divisies – Horloges en juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums en cosmetica (met merken als Parfums Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy) lagen met een stijging van 2 en 10 procent in het derde trimester ook een stuk boven het sectorgemiddelde. Hun gewicht in de totale omzet is veeleer beperkt.

Het management onder leiding van CEO en hoofdaandeelhouder Bernard Arnault kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Concrete prognoses voor dit jaar geeft de bedrijfsleiding niet. Ze blijft wel mikken op groei, ondanks de economische onzekerheid en de wisselkoersschommelingen.

Conclusie

LVMH bewijst in het derde kwartaal dat het nog altijd een luxeconcern van topkwaliteit is. Tegen 21 keer de verwachte winst en 10,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2016 is de Franse luxegigant niet duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks zijn superieure prestaties. Vandaar de adviesverhoging.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Al verschenen op insidebeleggen.be op 14 oktober

IN ELKE AFDELING VAN LVMH LIGT DE OMZETGROEI BOVEN HET SECTORGEMIDDELDE.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content