Klikken na de klap

David Desmet Farmaceutisch communicatie- en PR-adviseur

De papiermolen die op een auto-ongeval volgt, kan u een maagzweer bezorgen. UBench creëerde een internetplatform om de afwikkeling vlot te laten verlopen.

P eter Verbraeken en Marc Lens hadden ervaring in schade-expertise, en wisten dus maar al te goed hoe de automarkt werkt: weinig transparant, versnipperd en traag. Dat konden ze zelf beter, vonden ze, dus richtten ze in 2000 UBench op. Hun concept: Car Life Cycle Management. Hun missie: de hele levenscyclus van een auto beter organiseren. Klinkt een beetje vaag, maar dat die vlag wel degelijk een lading dekt, hebben ING Car Lease en KBC Autolease, om de twee voornaamste klanten maar te noemen, intussen al begrepen. Nu de rest van de markt nog. Enkele Europese automotive- en verzekeringsspelers tonen alvast interesse.

Om hun idee de tijd te geven om in de sector ingang te vinden, heeft UBench voor een begrijpbaar opstapje gezorgd: schadeherstelling. Wie een auto-ongeval heeft, staat aan het begin van een vaak onoverzichtelijke procedure van formaliteiten. “Bij het schadeproces zijn nu eenmaal veel verschillende partijen betrokken, die niet optimaal op elkaar zijn afgestemd,” zegt Verbraeken eufemistisch. Een goede communicatie is nochtans onontbeerlijk om de afwikkeling vlot te doen verlopen.

Daarom is er UBClaims. Het gaat om een internetplatform dat door alle partijen die bij het ongeval betrokken waren als communicatie- en workflowcentrum kan worden gebruikt. Alle nuttige informatie wordt via een workflowmanager (technologie van IBM) naar de betrokkenen gestuurd. Klant, leasingmaatschappij, carrosseriebedrijf, verzekeraar, kortom alle spelers worden continu geïnformeerd over het verloop van het dossier.

Naast Verbraeken en Lens is automotivebedrijf Belcar een strategisch aandeelhouder van het Aartselaarse bedrijf. “Zij kennen de behoeften van de markt, wij hebben de technologie.” UBench richt zich in eerste instantie naar de professionele markt. Verbraeken: “Zodra zij het platform gebruiken, kunnen we de technologie verder uitbreiden tot op het niveau van de private lease. De totale levenscyclus van een auto, van aankoop tot recyclage, kan volledig georganiseerd en gerapporteerd worden.”

Lieven Desmet [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content