Klaus Lommatzsch (43) Van creativiteit tot efficiëntie

In de voetsporen moeten lopen van de persoon wiens achternaam mee in de bedrijfsnaam zit vervat. Het lijkt geen cadeau. Klaus Lommatzsch had er het afgelopen jaar nochtans geen moeite mee om André Duval op te volgen als CEO van het reclamebureau Duval Guillaume. Hij was er in 1996 dan ook al bij als medeoprichter en aandeelhouder. Voor Lommatzsch in oktober 2009 officieel in zijn functie startte, leidde hij al de herstructurering van het bedrijf.

“Duval Guillaume was al langer eerder een merknaam. Ik ben André er wel dankbaar voor dat hij vlak na mijn officiële aanstelling voor een paar maanden naar Australië is getrokken. Anders zou er misschien onduidelijkheid heersen omdat er dubbele communicatielijnen zouden bestaan. Want André draagt zijn hart op zijn tong, maar soms ook op zijn klavier”, lacht Lommatzsch.

Het gaf u ook de kans om met uw eigen plan naar buiten te treden. Waarin verschilt dat van de vorige strategie?

KLAUS LOMMATZSCH. “We moeten relevant creatief blijven, want het is bewezen dat creativiteit de sleutel is tot efficiëntie. Ik heb wel de banden met het Publicis-netwerk (waar Duval Guillaume deel van uitmaakt, nvdr) nauwer aangehaald. Daardoor kunnen we veel gemakkelijker internationale klanten aantrekken. We praten onder andere met een internationaal biermerk over een lanceringscampagne in Europa. En Sheraton koos ons als zijn bureau voor Europa, het Midden-Oosten en Azië. Een paar van die internationale opdrachten hadden we nooit kunnen winnen zonder de inbreng van Publicis. Dankzij de overname van het Antwerpse Atomic en het binnenhalen van nieuw talent creëerden we ook flinke digitale slagkracht. Recente successen als de digitale campagnes van Axa iPhone, Ché blowjob en Vandaag.be, die mogelijk nog in de prijzen vallen, zijn daar het bewijs van.”

Het Belgische Publicis-bureau heeft ook heel wat internationale klanten. Zit er nog altijd geen fusie in de pijplijn?

LOMMATZSCH. “Het is op dit moment ondenkbaar om Duval Guillaume en het Belgische kantoor van Publicis samen te smelten. Dat zou geen enkele zin hebben. Zij doen het heel goed, maar ze hebben met bijvoorbeeld BNP Paribas, Renault en Carrefour een heel andere klantenportefeuille dan wij. Als een van de creative star agencies van het Publicis-netwerk is het onze rol om ervoor te zorgen dat de creatieve ster van de groep blijft schitteren. Of meer schittert dan vandaag het geval is.”

Gooit de crisis dan nog altijd roet in het eten?

LOMMATZSCH. “Sommige adverteerders hebben het gevoel dat de crisis achter ons ligt, maar veel klanten blijven heel voorzichtig. De mate waarin ze willen investeren in reclame, is in veel gevallen afhankelijk van wie er beslist over de budgetten. Wie met zijn eigen centen zaken doet, neemt gemakkelijker en sneller de beslissing om ervoor te gaan dan wie het moet doen met geld van anderen.”

Kunt u nog zelf beslissen hoe u uw vrije tijd invult?

LOMMATZSCH. “Ja hoor. Mijn zoontje van acht fietst ondertussen mee wanneer ik ga lopen. We hebben de kinderen ook al een paar keer mee uit zeilen genomen op het Veerse meer. Maar een eigen boot is in deze fase van mijn leven geen droom. Veel te veel onderhoud nodig.”

Sj. S.

“Duval Guillaume en Publicis België samensmelten, is

op dit moment ondenkbaar”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content