1. De Vlaamse regering heeft besloten dat motorfietsen vanaf 1 januari 2022 moeten worden gekeurd bij een verkoop en na een ongeval. Die beslissing is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en is een onderdeel van ...

1. De Vlaamse regering heeft besloten dat motorfietsen vanaf 1 januari 2022 moeten worden gekeurd bij een verkoop en na een ongeval. Die beslissing is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU en is een onderdeel van het nieuwe Vlaams Verkeersveiligheidsplan, dat het aantal verkeersdoden wil doen dalen tot nul tegen 2050. 2. Motorfietsen zullen dus niet onderworpen worden aan een periodieke keuring. De keuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra over heel Vlaanderen. In die centra wordt een aparte lijn voor motorfietsen opgezet. De erkende keuringsinstellingen zullen in investeringen en opleidingen voor het personeel voorzien. 3. Naar verwachting zullen er jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor een verkoop en ongeveer 200 keuringen na een ongeval plaatsvinden. Motoren met een cilinderinhoud van minder dan 125 cc vallen buiten de keuring. 4. In de periode januari-september zijn 22.478 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat is een stijging met 1,2 procent tegenover dezelfde periode in 2020. BMW leidt de top tien (aandeel 14%, +9,2%) voor Honda (13,2%, +30,1%), Yamaha (11%, -14,8%), Kawasaki (8,2%, -5,8%) en Vespa/Piaggio (6,9%, -6%).