Het is lang geleden dat Kawasaki, de kleinste van de Japanse motormerken, nog eens in de ranglijst van best verkochte motoren in ons land stond. Maar vorig jaar prijkte de ER6 op de zesde plaats. De ER6 was nieuw toen: een tweecilinder 650 cc met een opvallend design en een interessante prijs. Met die motorfiets had Kawasaki een leuk model voor opstappers, wederopstappers, woon-werkrijders en mensen die ook in het weekend een paar bochtjes willen meepikken.
...

Het is lang geleden dat Kawasaki, de kleinste van de Japanse motormerken, nog eens in de ranglijst van best verkochte motoren in ons land stond. Maar vorig jaar prijkte de ER6 op de zesde plaats. De ER6 was nieuw toen: een tweecilinder 650 cc met een opvallend design en een interessante prijs. Met die motorfiets had Kawasaki een leuk model voor opstappers, wederopstappers, woon-werkrijders en mensen die ook in het weekend een paar bochtjes willen meepikken. Dit jaar borduurt Kawasaki verder op het ER6-thema, en wel met de Versys. Versys staat voor Versatile System, "... gemaakt voor alle wegen waarop je rijdt, van straten in de stad tot Alpenpassen en alles daartussen," zoals de folder zegt. De Versys heeft wat meer enduroallure meegekregen. Door de langere veerwegen staat hij hoger op zijn poten dan de ER6. De achtervork is zwaar uitgevoerd en doet wat denken aan het exemplaar dat op de grand prix-racers staat gemonteerd. De fiets heeft een breder stuur, een hoger zadel en een stuurkuipje dat één geheel vormt met de benzinetank. Dat levert een vrij rechte zitpositie op, wat vooral in stads- en fileverkeer een voordeel is. Je hebt op die manier een goed overzicht en stuurt bij lage snelheden gemakkelijk tussen de rijen auto's door. Bovendien zorgen de lange veerwegen ervoor dat je gemakkelijk verkeersdrempels kan nemen. Al bij lage toerentallen is er voldoende vermogen aanwezig. Die 64 pk bij 8000 toeren per minuut is trouwens meer dan voldoende voor dagelijks verkeer. Op de snelweg trekt de Versys vlot door naar 120 à 130 kilometer per uur (en hoger...). Het niet instelbare scherm stuurt bij die snelheden de wind dan wel tegen je borst. De voorrem van het testmodel was voorzien van ABS. De basisversie moet het zonder doen. Het motorblok produceert een mooie, donkere roffel. Op de buitenweg is de Versys eveneens lekker te rijden, maar door het concept van de motor mis je toch een beetje het kwikzilverachtige van de ER6. De wat hogere bouw leidt tot een hoger zwaartepunt en dat merk je in de bochten, zeker als je met een volle tank op pad gaat. Echte minpunten heeft de Versys niet. Het is vooral detailkritiek: een benzinemeter die heel snel richting 'leeg' gaat (al na 70 kilometer merkten we dat de tank, waar negentien liter in kan, halfleeg was) en een 'klak' bij het inschakelen van de eerste versnelling. Blijft de vraag: Versys of ER6? De Versys is wel de duurste van de 650 cc twinserie: 6990 euro (7590 euro met ABS). De naked ER6-n staat voor 6290 euro in de prijslijst (6890 euro met ABS) en de sportief gekuipte versie ER6-f voor 6790 euro (7390 euro met ABS). Dat zijn overigens heel aantrekkelijke prijzen. Ad van Poppel