Kampioenen bij de zuiderburen

Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

De Belgische ondernemingen Joskin, Fruytier en Recticel vallen in de prijzen voor hun belangrijke investeringen in Frankrijk.

De Waalse producent van landbouwvoertuigen Joskin heeft vorig jaar zijn sectorgenoot JLB Lelouch in Frankrijk overgenomen. Sindsdien is dit flink uit de kluiten gewassen familiebedrijf geen hidden champion meer. CEO Victor Joskin was een van de genomineerden voor de Manager de L’Année 2012 van Trends-Tendances. Ook in Frankrijk viel het bedrijf in de prijzen. Joskin krijgt nu ook de prijs voor de beste Belgische structurele investeerder in Frankrijk.

Voor het tweede jaar op rij zetten Trends en het Franse Agentschap voor Internationale Investeringen (AFII) Belgische bedrijven in de kijker die opvallen door hun investeringen in Frankrijk. Er wordt een prijs toegekend voor structurele investeringen en een voor innovatieve investeringen. De trofee voor structurele investering gaat naar Joskin.

Bekend op de speelgoedmarkt

Joskin is een typisch familiebedrijf dat uitgroeide tot een internationale speler. De oprichter, Victor Joskin, begon in 1968 als aannemer van landbouwwerken. Maar stilaan begon hij landbouwmachines te herstellen en te verkopen. In 1983 begon hij machines te bouwen onder eigen naam.

Joskin keek al snel verder dan het Land van Herve. In 1999 richtte hij een vestiging op in het Poolse Trzcianka. Op die manier opende zich de Oost-Europese markt. Al geeft Victor Joskin ook toe dat hij voor Polen koos omdat er in België geen lassers meer te vinden waren.

Drie jaar later wierp hij zich op de Franse markt, een land waar de landbouw traditioneel sterk staat. In Bourges rees een assemblagebedrijf voor landbouwaanhangwagens allerhande uit de grond. Later volgde nog een vestiging in het Waalse Andrimont.

In 2012 werden 3455 Joskin-machines vervaardigd door 722 werknemers, van wie een honderdtal in Frankrijk. Joskin exporteert naar 35 landen, het gros in Europa, maar ook naar de VS, Japan en Canada. De internationale bekendheid van Joskin blijkt ook op de speelgoedmarkt. Producenten van miniatuurauto’s kiezen voor de modellen van Joskin als voorbeeld.

De omzet van de groep steeg van 37,8 miljoen euro in 2003 tot 107 miljoen euro in 2012. Dit jaar is het doel 130 miljoen euro. 15 miljoen euro van de omzet wordt in Frankrijk gerealiseerd. Tellen we er de omzet van het vorig jaar overgenomen LeBoulch bij, dan komen we uit op 25 miljoen omzet bij de zuiderburen.

De acquisitie van het Franse LeBoulch is geen eindpunt. Al jaren investeert Joskin in de modernisering van zijn installaties (nieuwe robotica, versnijden van metaal met laser, computergestuurde assemblage…). In Vieille Lyre, waar de fabrieken van LeBoulch staan, wordt nog dit jaar 3 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe productiehal. De fabriek van LeBoulch is al voldoende om jaarlijks 1000 tot 1500 machines van de band te doen rollen.

Ondanks de internationale expansie heeft Joskin altijd zijn familiale karakter bewaard. CEO en oprichter Victor Joskin wordt bijgestaan door zijn vrouw en zijn drie kinderen. Opvallend ook: niets wordt uitbesteed, ook niet de herstelling van de machines.

Gefascineerd door hout

De tweede prijs, die voor de meest innoverende investeerder in Frankrijk, gaat naar Fruytier Group. Dat is een houtverwerkend bedrijf uit Marloie-Marche in de Ardennen, dat een van de topspelers is in Europa. De belangrijkste activiteit van de groep is het zagen van hout. In 2011 bedroeg de omzet 200 miljoen euro.

De activiteiten in Frankrijk zijn goed voor een omzet van 1,2 miljoen euro. Op het eerste gezicht lijkt dat niet indrukwekkend, maar tussen 2009 en 2012 heeft het bedrijf wel 13 miljoen euro geïnvesteerd in de vestiging van Roche-en-Brénil in Bourgondië. Het gaat om een fabriek waar nieuw gerooid hout gezaagd en versneden wordt.

In de loop van de jaren heeft Fruytier zich gericht op de verschillende onderdelen van het houtverwerkingsproces. Het investeert in installaties voor het drogen, het schaven en het onder druk impregneren om producten met een hogere toegevoegde waarde op de markt te brengen. In 2009 werkten twaalf medewerkers in de Franse vestiging, vandaag zijn er dat 50. De afgewerkte producten van Fruytier zijn vooral te vinden in de bouwsector, in de grote doe-het-zelfwinkels en in het goederentransport (paletten).

Dat Fruytier in Frankrijk actief is, is geen toeval. Het familiebedrijf zoekt gewoon de locaties op waar er voldoende grondstoffen, dus bossen en wouden, aanwezig zijn. Dat is al jaren een traditie bij de familie Fruytier. CEO Pierre Fruytier komt uit Avelgem. Na de Tweede Wereldoorlog richtte zijn vader een houthandel op. Aangezien de grondstof zich vooral in Wallonië bevindt, besloot hij zich daar te vestigen.

In 1970 nam de tweede generatie met Pierre en zijn broer Herman het bedrijf in handen. In 1986 richtten ze de eerste Belgische industriële houtzagerij op. Sindsdien bleef het bedrijf groeien, met dus de Franse investering als gevolg. Het bedrijf was daarvoor al actief in Duitsland en is ook in Polen aanwezig. Gemiddeld wordt om de twee jaar een nieuwe productielijn opgestart. Het bedrijf met hoofdzetel in de provincie Luxemburg scoorde herhaaldelijk hoog in de rankings van de Waalse Trends Gazellen.

ALAIN MOUTON

Ondanks de internationale expansie heeft Joskin altijd zijn familiale karakter bewaard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content