Afgaande op de persconferenties en mededelingen van de 'betere' hotelketens, komt er een ware bouwboom in de sector. Sommige multinationals uit de branche rekenen de komende jaren op een kwantumsprong. Het hotelwezen anticipeert daarmee op prognoses als zou het internationaal reizigersverkeer de komende tien, maximaal vijftien jaar verdubbelen. Daarbij gaat het niet alleen om toeristen, maar ook - ondanks moderne informatietechnologie en technieken van e- mail tot videoconferencin...

Afgaande op de persconferenties en mededelingen van de 'betere' hotelketens, komt er een ware bouwboom in de sector. Sommige multinationals uit de branche rekenen de komende jaren op een kwantumsprong. Het hotelwezen anticipeert daarmee op prognoses als zou het internationaal reizigersverkeer de komende tien, maximaal vijftien jaar verdubbelen. Daarbij gaat het niet alleen om toeristen, maar ook - ondanks moderne informatietechnologie en technieken van e- mail tot videoconferencing - om alsmaar meer zakenreizigers.Zo komt er onder andere een aantal nieuwe ketens op de markt of breien totnogtoe lokale hotels een netwerk aan elkaar. Concurrenten gaan het proberen met nieuwe merknamen. Dat is bijvoorbeeld het geval met de Amerikaanse Starwood-keten die de ' W-Hotels' op de markt zet. De W - spreek uit: double you - staat volgens Starwoord voor "witty, warm and wonderful" en mikt zonder omwegen op de zakenreiziger. Eind vorig jaar ging de eerste W in New York open, in februari 1999 volgde Atlanta, in mei komt Chicago aan de beurt. W bouwt hotels van 110 tot maximaal 430 kamers en negeert enigszins het toeristische segment. Dit jaar gaan er naast de genoemde, nieuwe vestigingen overigens nog vijf andere open: twee in New York, nog eentje in Chicago, San Francisco en Seattle. In die laatste stad komt het voorlopige klapstuk: een piramidevormige bouw in staal en steen, 26 verdiepingen, 420 kamers. Vanaf dit jaar probeert Starwood het Europese zakenpubliek voor de W-hotels warm te krijgen en de eerste W's in Europa komen er wellicht vanaf het jaar 2001.Nagenoeg alle 'klassieke, internationale hoteliers' hebben ambitieuze plannen klaar voor de komende jaren. Tot de meest spectaculaire projecten behoort ongetwijfeld dat van de keten Mariott International. Mariott wil dit jaar niet minder dan 200 nieuwe hotels in beheer hebben, alles bij elkaar goed voor opnieuw 30.000 kamers. Merkwaardig, want vorig jaar zorgde Mariott al voor een aardverschuiving. De keten opende toen tegen een razend tempo alles bij elkaar 176 nieuwe hotels of samen bijna 28.000 kamers. De voornaamste Europese nieuwkomers dit jaar zijn Mariotts in Londen (Heathrow) en Berlijn (beide al geopend), in Praag, Rome en Boekarest. Een sterke expansie komt er verder in Midden- en Zuid-Amerika. Ook Mariott blijft bij deze spectaculaire sprong vooruit resoluut mikken op de business traveler. En blijkbaar met succes.Marleen Fynhoudt