Toen Laurens Verbeke, Jordy De Loose en Nicolas Coudeville enkele jaren geleden in Italië gingen mountainbiken, kozen ze niet voor een traditionele fiets, maar voor een elektrische. "Plots viel mijn frank. Als Bruggeling die werkt in Brussel stond ik dagelijks in de file, maar met zo'n fiets zouden heel wat mensen hun actieradius kunnen vergroten", zegt...

Toen Laurens Verbeke, Jordy De Loose en Nicolas Coudeville enkele jaren geleden in Italië gingen mountainbiken, kozen ze niet voor een traditionele fiets, maar voor een elektrische. "Plots viel mijn frank. Als Bruggeling die werkt in Brussel stond ik dagelijks in de file, maar met zo'n fiets zouden heel wat mensen hun actieradius kunnen vergroten", zegt Verbeke. Ze begonnen na te denken wat mogelijk was met die elektrische fietsen en werkten beetje bij beetje aan een businessmodel. "We dachten direct aan woon-werkverkeer en besloten een leasingmaatschappij te beginnen. Anders dan andere spelers zijn we ook zelf een dealer van een twintigtal merken geworden. Met Joule verdelen we fietsen en kunnen we via mobiele fietsateliers voor het onderhoud instaan. Die komen ter plaatse bij de klant, thuis of op kantoor." "De eerste klanten vonden we via cold calling. Ik zou liegen, mocht ik zeggen dat er een vergevorderde verkoopstrategie achter zat", vertelt Verbeke. "De eerste jaren werkten we in bijberoep, maar toen we in 2020 een samenwerking met i-mens begonnen, hebben we ons voltijds op Joule gestort." In één jaar tijd verviervoudigde het bedrijf, waardoor het nu zo'n duizend fietsen in lease heeft. "Doordat je het geld maar in drie jaar terugverdient, moet je eerst voorfinancieren. Tijdens de coronacrisis hebben de financiële instellingen een stap teruggenomen op het gebied van kredietformules, waardoor we minder ruimte hadden om te investeren in de groei van onze onderneming." Daar is onlangs verandering in gekomen. Lab Box, de incubator van D'Ieteren, investeerde begin april 1 miljoen euro in Joule. "Met dat geld willen we zes mensen aanwerven om onder meer op onze verkoop te focussen, en nog meer inzetten op de digitalisering van onze diensten."