Jong in een oude markt

© Wouter Rawoens

Elk sterk werk verdient een vakkundige lijst, klinkt het bij Just Frame It. De Gentse specialist in inlijsten koppelt klassiek vakwerk in het atelier aan een gebruiksvriendelijk tool op het internet. Via digitalisering wil het een jonger publiek aanspreken.

Jong team in een oude markt

Just Frame It is het onlineconcept van Rodegros, een Gentse specialist met 25 jaar ervaring in inlijsten. “Rodegros was echt een familiebedrijf”, vertelt Henri de Kemmeter. “Het is opgericht door Romain De Groote. Hij heeft het samen met zijn vrouw en zijn zoon op de kaart gezet als een specialist in lijsten op maat.” De belangrijkste klanten waren fotografen met een eigen winkel. Door de snelle opmars van de digitale fotografie kreeg deze belangrijke afzetmarkt van Rodegros het zwaar te verduren. “De lokale fotograaf is nagenoeg volledig uit het straatbeeld verdwenen” vervolgt Henri de Kemmeter. “Rodegros stond voor zware uitdagingen. De familie had daar niet meer echt zin in. Wij zagen vooral kansen. Zo zijn wij in 2018 aan boord gekomen.”

Wij, dat is naast Henri de Kemmeter ook Gilles Verhulst. Met Just Frame It wilden de twee twintigers een nieuw publiek aanboren. Via Rodegros blijven ze nog wel de professionele markt bedienen. Dat zijn naast enkele resterende fotografen vooral begrafenisondernemers en kunstenaars. Met Just Frame It mikken ze op jongere consumenten. “Terwijl Rodegros slinkt, zien we sinds begin dit jaar een sterke groei van Just Frame It. 2018 was nog een overgangsjaar. We hebben zwaar geïnvesteerd, onder meer in onze website, maar ook in de vernieuwing van het atelier. Tegelijk hebben we de structuur van de vennootschap lichter gemaakt. Eigenlijk hebben we eerst moeten afbreken, daarna hebben we een nieuwe fundering gelegd en nu zijn we volop aan het bouwen. We zijn een jong team in een oude markt.”

Voor dit jaar moet Just Frame It ongeveer 200.000 euro omzet opbrengen. Voorlopig ligt de focus van Just Frame It op de Vlaamse markt. “We hebben zeker de ambitie het concept ook in Franstalig België en onze buurlanden te lanceren, maar daarvoor moeten we eerst voldoende sterk staan op onze thuismarkt.”

1 De klant selecteert Op justframeit.be selecteert de klant eerst wat hij precies wil laten inlijsten. Dat kan een print, een kunstwerk, een voorwerp of een oude krant zijn. Vervolgens kan hij kiezen uit een dertigtal lijsten, en de gewenste maten en de kleur van de eventuele passe-partout doorgeven. Hoe geraakt het werk tot in het atelier?
1 De klant selecteert Op justframeit.be selecteert de klant eerst wat hij precies wil laten inlijsten. Dat kan een print, een kunstwerk, een voorwerp of een oude krant zijn. Vervolgens kan hij kiezen uit een dertigtal lijsten, en de gewenste maten en de kleur van de eventuele passe-partout doorgeven. Hoe geraakt het werk tot in het atelier? “Echte kunstwerken halen we zelf op of de klant brengt ze naar ons”, zegt zaakvoerder Henri de Kemmeter. “Is het een print, dan sturen we een koker op naar de klant. Een digitale foto doorsturen kan ook. Die drukken we dan op een professionele printer af op het gewenste formaat.”© Wouter Rawoens
2 Ontvangst en inspectie
2 Ontvangst en inspectie “Na de ontvangst van het werk volgt een analyse”, vervolgt Henri de Kemmeter. “Wat hebben we hier en wat moet ermee gebeuren? En stemt dat overeen met de bestelling van de klant? Het doel van een lijst is tweeledig: het werk in goede omstandigheden bewaren en het werk optimaal tot zijn recht laten komen.”© Wouter Rawoens
3 Meten voor de hele keten
3 Meten voor de hele keten “Alles begint met een correcte meting van het werk”, zegt Henri de Kemmeter. “Dat is de basis om de passe- partout, de zichtmaat, het kader zelf en de glasmaat te berekenen.” De maten worden doorgegeven aan de verschillende productie-onderdelen.© Wouter Rawoens
4 Monteren Het werk wordt vervolgens gemonteerd op een harde ondergrond.
4 Monteren Het werk wordt vervolgens gemonteerd op een harde ondergrond. “Foto’s kleven we op een pvc-ondergrond om ze strak te houden”, verduidelijkt Henri de Kemmeter. “Een canvas kunnen we opspannen, een voetbaltruitje spelden we op. Bij kunstwerken is het belangrijk dat het proces omkeerbaar is. Als de klant over tien jaar de lijst wil demonteren, moet dat kunnen zonder het kunstwerk te beschadigen.” In deze fase wordt ook de passe-partout volautomatisch op maat gesneden.© Wouter Rawoens
5 Kader kappen of zagen Een lijst van zacht hout wordt gekapt, eentje van hard hout wordt gezaagd.
5 Kader kappen of zagen Een lijst van zacht hout wordt gekapt, eentje van hard hout wordt gezaagd. “In ons atelier hebben we meer dan vierhonderd lijsten, maar op de website houden we de keuze bewust beperkt tot dertig. Een te ruim aanbod leidt tot keuzestress”, weet De Kemmeter. De vier verstekelementen worden vervolgens aan elkaar geniet. Ook het glas belandt onder een computergestuurde snijmachine.© Wouter Rawoens
6 Inlijsten Alle onderdelen komen nu samen. Een zeer fijne luchtstroom blaast vuil- en stofdeeltjes weg.
6 Inlijsten Alle onderdelen komen nu samen. Een zeer fijne luchtstroom blaast vuil- en stofdeeltjes weg. “Voor het verwijderen van de kleinste stofjes gaan we ook nog eens met een veer over het werk.” Aan de achterkant van het werk komt een dustcover.© Wouter Rawoens
7 Verpakken en verzenden Na de laatste inspectie wordt het werk voorzichtig ingepakt. Voor sommige werken doet Just Frame It zelf de levering.
7 Verpakken en verzenden Na de laatste inspectie wordt het werk voorzichtig ingepakt. Voor sommige werken doet Just Frame It zelf de levering. “Lijsten en kunstwerken zijn delicate producten”, legt Henri de Kemmeter uit. “Het is niet vanzelfsprekend het transport toe te vertrouwen aan de klassieke pakjesdiensten. Delicate of grotere werken brengen we daarom zelf. Zo houden we ook contact met de klant.”© Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content