40 procent van het energieverbruik in Europa gaat naar het verwarmen en koelen van gebouwen. Slecht geïsoleerde gebouwen zijn de grootste boosdoeners.
...

40 procent van het energieverbruik in Europa gaat naar het verwarmen en koelen van gebouwen. Slecht geïsoleerde gebouwen zijn de grootste boosdoeners. De thermische gevelisolatie van DAW Belgium biedt een praktische en duurzame oplossing voor dat probleem. Als dochter van de Duitse DAW Groep is het Limburgse familiebedrijf sinds 1969 actief in België. De producten worden via professionele dealers verkocht onder de merknaam Caparol. "Bij de renovatie van een woning zijn de isolatiemogelijkheden doorgaans beperkt", duidt managing director Lode Broeders. "De binnenruimte is veelal klein, en vaak volstaat het vullen van spouwmuren niet." "Thermische gevelisolatie biedt dan een oplossing, want die wordt aan de buitenkant van de woning geplaatst. Op die manier blijft de ruimte binnenin gespaard. Het product is beschikbaar in verschillende kleuren, en de afwerkingsmogelijkheden zijn erg ruim. Zelfs op plaatsen waar het risico op beschadiging groot is, biedt onze gevelisolatie voldoende zekerheid. Dankzij de duurzame carbonvezels in de wapeningspleister is die zeer goed beschermd tegen thermische schokken en mechanische belasting. De weerbestendige buitenzijde is bovendien opgewassen tegen vervuiling, algen en schimmels. Dat is het resultaat van onze gepatenteerde technologie." De moedermaatschappij DAW SE bestaat al sinds 1895. De Duitse groep is vertegenwoordigd in meer dan veertig landen en telt bijna dertig productie- sites. Van de 5600 werknemers zijn 3500 mensen tewerkgesteld in eigen land. Daar is DAW SE marktleider, net zoals in Oostenrijk en Turkije. In de Belgische gevelisolatiemarkt is DAW Belgium de tweede grootste speler. "De markt voor verven en lakken lijdt hier al enkele jaren onder de crisis", zucht Broeders. "Maar de markt van gevelisolatie groeide de jongste jaren telkens meer dan 10 procent. De verdere ontwikkeling zal de komende jaren mee beïnvloed worden door mogelijke subsidies en fiscale voordelen." DAW Belgium onderhoudt nauwe contacten met het onderzoeks- en testinstituut van het Duitse moederbedrijf. Zo kan het inspelen op de behoeften van de Belgische markt. "Een voorbeeld is onze 'Dalmatiër'-isolatieplaat, die tot 20 procent beter isoleert", illustreert Broeders. "Dit voordeel kan op twee manieren benut worden: ofwel ga je voor een optimale isolatie, ofwel kies je voor een minimale dikte." ROEL VAN ESPEN"De markt van gevelisolatie groeide de jongste jaren telkens meer dan tien procent"