In 1999, toen Michel Waterschoot als business development manager aantrad, besloot Routing International nog uitsluitend standaardsoftware te ontwikkelen. Het werd te duur om voor verschillende klanten specifieke oplossingen te schrijven. De vragen van klanten worden nu opgenomen in de standaardoplossing, waarvan elke drie tot vier maanden een nieuwe versie uitkomt. ...

In 1999, toen Michel Waterschoot als business development manager aantrad, besloot Routing International nog uitsluitend standaardsoftware te ontwikkelen. Het werd te duur om voor verschillende klanten specifieke oplossingen te schrijven. De vragen van klanten worden nu opgenomen in de standaardoplossing, waarvan elke drie tot vier maanden een nieuwe versie uitkomt. Destijds waren er vier werknemers in dienst, inmiddels zijn dat er dertien en is het bedrijf rendabel. In het boekjaar 2002 werd een omzet van 1,03 miljoen euro gehaald, een groei van 25 % in vergelijking met het jaar voordien. Dat is mede te danken aan de resultaten van het Franse filiaal Routing France dat in 2000 werd geopend. Afgelopen zomer werd ook een Nederlands filiaal geopend in Rotterdam. Routing International haalt zijn klanten uit de distributiesector. De software is bedoeld om het routeplanningsproces in een bedrijf te optimaliseren. De klassieke softwarepakketten stellen een aantal routes voor die vervolgens manueel geoptimaliseerd moeten worden. Die pakketten houden immers uitsluitend rekening met de afstand en de tijd waardoor ze bijvoorbeeld kruisende routes genereren zodat een vrachtwagen een afleverpunt voorbijrijdt waar hij later een bestelling zal afleveren. De planner moet manueel aanpassingen uitvoeren om dergelijke inefficiënte routeplanning te vermijden. De distributiebedrijven willen immers hun kosten optimaliseren en tegelijk hun service verbeteren. Uniek aan WinRoute is dat het programma de optimalisering van de routeplanning grotendeels zelf doet. De rittenplanner kan bijvoorbeeld de doelfunctie ritten clusteren aanduiden en zorgen dat er in lussen gereden wordt. Michel Waterschoot: "Elk gesprek met nieuwe klanten begint met dezelfde vraag: wat beschouwt u als een goede planning? En elke klant weet dat precies te zeggen!" Routing International bundelt die ervaring in WinRoute en heeft daarmee inmiddels ook een paar grote distributeurs zoals ABX, Caddy Home en Group 4 Falck weten te overtuigen. Marlies Klooster Marlies Klooster