Aanpassen aan concurrentie

"Sinds vorige zomer is de concurrentie op de markten sterker en ons bedrijf heeft zich daaraan moeten aanpassen", zegt Vincent Kerkstoel, gedelegeerd bestuurder van Groep Kerkstoel, dat betonnen prefabelementen en stortklaar beton maakt. Het Grobbendonkse bedrijf verminderde de kosten, biedt nu meer toegevoegde waarde voor de klant en kocht dit jaar een industrieterrein in Rumst met het oog op groei. Die groei moet onder meer komen van ecologische producten zoals betonnen wandelementen met geïntegreerde isolatie. Vincent Kerkstoel vindt het belangrijk zijn medewerkers goed te motiveren. Hij trok zich terug als voorzitter van de lokale partij Gemeentebelang in Heist-op-den-Berg omdat hij zijn partijleden niet volgde bij de overstap naar N-VA. De jonge vader is wel nog ondervoorzitter van de Kontaktgroep Industrie Herentals, een lokaal netwerk van VOKA. "Daarmee willen we onze regio aantrekkelijker en bedrijfsvriendelijker maken."
...

"Sinds vorige zomer is de concurrentie op de markten sterker en ons bedrijf heeft zich daaraan moeten aanpassen", zegt Vincent Kerkstoel, gedelegeerd bestuurder van Groep Kerkstoel, dat betonnen prefabelementen en stortklaar beton maakt. Het Grobbendonkse bedrijf verminderde de kosten, biedt nu meer toegevoegde waarde voor de klant en kocht dit jaar een industrieterrein in Rumst met het oog op groei. Die groei moet onder meer komen van ecologische producten zoals betonnen wandelementen met geïntegreerde isolatie. Vincent Kerkstoel vindt het belangrijk zijn medewerkers goed te motiveren. Hij trok zich terug als voorzitter van de lokale partij Gemeentebelang in Heist-op-den-Berg omdat hij zijn partijleden niet volgde bij de overstap naar N-VA. De jonge vader is wel nog ondervoorzitter van de Kontaktgroep Industrie Herentals, een lokaal netwerk van VOKA. "Daarmee willen we onze regio aantrekkelijker en bedrijfsvriendelijker maken." Duidelijke aandeelhoudersstructuur. Groep Kerkstoel, opgericht begin vorige eeuw, is een familiebedrijf waar de vierde generatie aan het roer staat. Vincent Kerkstoel: "Mijn vader heeft gezorgd voor een duidelijke aandeelhoudersstructuur zonder neven en nichten. Om de zoveel tijd dringt zo'n herschikking zich op in familiebedrijven, anders verlies je aan duidelijkheid en efficiëntie. Ik werk nu samen met mijn broer en schoonbroer. We kunnen heel open en duidelijk met elkaar communiceren. Het helpt ook dat onze interesses elkaar aanvullen." Omring je met gemotiveerde mensen die je kunt vertrouwen. "Geef jezelf tijd om te leren. Fouten zijn onvermijdelijk, het hoort bij het proces. De enige fout die je echt kunt maken, is er geen plezier aan beleven." De jonge chef van het Dranouterse restaurant In De Wulf - een Michelin-ster en 18 op 20 in restaurantgids GaultMillau - heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan de opstart van een nieuw restaurant in Gent. Het kleine restaurant bevindt zich in een oude slagerij dicht bij het Glazen Straatje en werd toepasselijk De Vitrine gedoopt. "Officieel gaat het restaurant op 17 juni open. Het is de realisatie van een droom: een laagdrempelig restaurant met een ziel." Net als zijn medewerkers in In De Wulf heeft Desramaults het personeel met zorg gekozen. "Ik geef veel vertrouwen en houd niet van te veel hiërarchie." Desramaults heeft geen ambitie om een bekende tv-kok te worden, maar bracht wel een boek uit waarin hij dieper ingaat op zijn filosofie om met lokale producenten te werken. Zelfs tijdens zijn vrije tijd blijft de West-Vlaamse Gentenaar koken. "Met enkele vrienden spreek ik elke maandag af voor het hobbyproject Flemish Foodies, dat een blog heeft en in juni een evenement organiseert in Gent." Sta open voor nieuwe werkmethodes. "Ik heb geen klassieke koksopleiding gehad en ben zelf op ontdekking gegaan. Dat kan een handicap zijn, maar je kunt er ook een voordeel van maken door het als een stimulans te zien om creatief te zijn." Leer van je leerlingen. "Mensen blijven maximaal twee jaar bij ons werken. Door het grote verloop leiden we permanent nieuwe medewerkers op. Op dit moment werken er een Engelsman en een IJslander in In De Wulf. Dat is ook voor mij interessant, omdat ik van hen dingen bijleer." Na tien jaar Procter & Gamble was Inge Smidts in 2009 aan de slag gegaan bij Telenet. Na het vertrek van Saskia Schatteman net geen jaar later in oktober 2010 klom ze op tot hoofd van de afeling consumentenmarketing. "Ik was net bevallen van mijn derde kindje en in zwangerschapsverlof toen Duco Sickinghe me het voorstel deed", vertelt Smidts. "Ik heb een week nagedacht, de pro's en contra's afgewogen en met enkele mensen gesproken. Vooral mijn man moedigde me aan." Smidts spreekt niet alleen snel, ze denkt en handelt in hetzelfde tempo. Met haar can do-mentaliteit zet ze vliegensvlug haar visie om in actie. "Tijdens het eerste weekend in mijn nieuwe functie las ik zaterdagochtend om acht uur de krant en zag dat onze grootste concurrent ons in een advertentie van een dubbele pagina rechtstreeks aanviel. Binnen een kwartier hadden we een actieplan uitgestippeld. Na een weekend doorwerken met mijn team konden we maandagochtend een wederwoord bieden in de krant." In de zoektocht naar betere resultaten aarzelt ze niet om zakenpartners te bedanken voor bewezen diensten en mensen van stoel te veranderen. Bovendien durft Smidts domme vragen te stellen wanneer ze iets niet begrijpt. Faalangst is haar vreemd. Spring in plaats van achterom te kijken. "Niet dat ik nadenk over een eventuele mislukking, maar omdat u het vraagt... Mocht een project slecht aflopen, dan ben ik een ervaring rijker. Of ik te snel carrière maak, zal de toekomst uitwijzen." Persoonlijke uitdaging: werk en gezin combineren. "Ik stop zo veel mogelijk om zes uur en heb bijna alle huishoudelijke taken uitbesteed. Verder hebben mijn man en ik geen taakverdeling en spenderen we alle vakanties met de kinderen." Over drie weken wordt Tim Claessens, woordvoerder van DHL Express, 37 jaar. Deze leader verzamelt maar liefst vier functies en 21 mensen onder de paraplu directeur marketing en communicatie. In januari 2008 werd hij marketingdirecteur. Zes maanden later kreeg hij er de woordvoerdersfunctie bij. Sinds april 2010 leidt hij het First Choice-programma waarmee DHL zich via lean management en het optimaliseren van processen tot de eerste keuze van zijn klanten wil opwerken. De laatste functie als kwaliteitsmanager schreef hij in januari 2011 bij op zijn visitekaartje. Een carrièreplan had Claessens niet. Wel een niet-aflatende zin om te groeien en bij te leren. "Als je een goede kans krijgt, moet je die nemen, vind ik. Het moet wel een interessante uitdaging zijn die toegevoegde waarde biedt voor zowel het bedrijf als mezelf." Daarbij volgt hij zijn intuïtie. En net zo doet hij aan management. "Uit een managementboek kan je weleens iets opsteken, maar ik vertrouw meer op mijn boerenverstand. Kijk om je heen en leer van wat je ziet." De samensmelting van functies weet Claessens te combineren met een gezin met drie kinderen, waarvan de jongste drie maanden geleden geboren werd. Eerlijke communicatie is essentieel. "Elke dag praat ik met mijn medewerkers, ook al heb ik niet direct iets nodig. Zo laat ik weten dat ik er ben en interesse in hen heb. Een opendeurpolitiek levert veel feedback op." Probeer oplossingen voor te stellen. "Met problemen aankomen, kan iedereen. Laat zien dat je drive en ideeën hebt en begaan bent met het bedrijf." BENNY DEBRUYNE, HANS HERMANS