Hij staat zelf in voor de styling van de modellen, tekent de ontwerpen en selecteert de soorten leer. Van de 450 verschillende modellen portefeuilles, die Eric Van Bourgonie in collectie heeft, draagt zowat één vierde het label van de kofferproducent Samsonite - uiteraard na het "fiat" van de licentiegever.
...

Hij staat zelf in voor de styling van de modellen, tekent de ontwerpen en selecteert de soorten leer. Van de 450 verschillende modellen portefeuilles, die Eric Van Bourgonie in collectie heeft, draagt zowat één vierde het label van de kofferproducent Samsonite - uiteraard na het "fiat" van de licentiegever. Dit is de niche waarin maroquinerie-verdeler J. Van Bourgonie-Crols bvba zich een weg probeert te banen. Na de succesvolle start van het gamma "persoonlijke lederwaren" ( personal leather goods) in exclusieve opdracht van Samsonite, lanceert de Turnhoutse firma nu ook een reeks herenriemen in partnership met de gereputeerde koffermaker. Via een exclusieve Benelux-licentie zette zaakvoerder Eric Van Bourgonie in de loop van vorig jaar zijn eerste stappen op de Nederlandse markt. Het is nog even wennen. Vooral omdat hij beseft dat er alleen al in België merkelijke verschillen zijn tussen Antwerpenaren, Brusselaars of Walen. Zegt hij: "In het Antwerpse verkiest men een horizontale portefeuille, in Brussel veeleer een verticaal model. En terwijl Vlamingen het liever klassiek hebben, houden Franstaligen doorgaans meer van frivole, veelkleurige en moderne ontwerpen."De strikte Samsonite-normen gaven de bestaande organisatie een extra stimulans: Van Bourgonie vestigde zich in een nieuwe bedrijfsruimte, die efficiënt afgestemd is op just in time-leveringen aan de lederwarenvakhandel, de schoenhandel en de grootdistributie. "Vandaag bestellen, betekent morgen bij de klant," benadrukt Eric Van Bourgonie. Vier decennia ervaring in de branche vormen een solide basis. Opgestart door vader Johan Van Bourgonie in 1951, stapte het bedrijf in de jaren zeventig geleidelijk over van de eigen productie van damestassen, school- en boekentassen (met licenties van stripfiguren Jommeke en Lucky Luke) en het maken van portefeuilles en portemonnees naar steeds meer invoer uit de lagelonenlanden. In 1985 selecteerde Eric Van Bourgonie een vaste toeleverancier/fabrikant in Thailand en koos hij voor specialisatie in kleinlederwaren. Vandaag werkt hij samen met negen bedrijven in Thailand, India en China. Het Verre Oosten kent hij onderhand wel als zijn broekzak. Naast het gebruik van hoogtechnologische machines, leveren die firma's hoofdzakelijk handwerk. Maar de selectie van de soorten leder blijft het privilege van Eric Van Bourgonie: "We sourcen vooral bij Italiaanse en Duitse looiers." Inspelend op de trend naar merken in de jaren negentig, lanceerde Van Bourgonie in 1995 het eigen label " Maverick", dat een jeugdig publiek moest aantrekken. Het succes van Maverick was de deuropener bij Samsonite, toen de kofferproducent besliste zich toe te spitsen op zijn kernactiviteit - bagagestukken - en de accessoires ging uitbesteden. Met zes werknemers draait J. Van Bourgonie-Crols een jaaromzet van 50 miljoen frank. In deze niche draait in België nog een zevental bedrijven mee.