WIE

Jerôme Saigot (52)
...

Jerôme Saigot (52) Managing director Nissan België en Luxemburg Saigot heeft al meer dan een kwarteeuw internationale ervaring in marketing en sales in de autosector. Hij begon zijn loopbaan bij Renault Trucks in Ghana, waar hij nieuwe modellen commercialiseerde, en werkte negen jaar voor Nissan in India en Rusland. "Daarna heb ik in Frankrijk bij Renault een commerciële functie vervuld." In 2014 werd hij marketingverantwoordelijke voor Peugeot in Rusland. "Ik ben blij dat ik in België ben, want ik heb nog niet veel in West-Europa gewerkt. Het is een heel competitieve automarkt", zegt Saigot. Hij wordt verantwoordelijk voor de uitrol van het nieuwe Nissan-gamma, in het bijzonder het assortiment cross-overs en elektrische voertuigen. "Nissan heeft in België en Luxemburg een stevige organisatie ", zegt Saigot."Het zijn uitdagende tijden, maar met nieuwe modellen als de Ariya, Qashqai e-Power, Juke Hybrid, Townstar en X-trail heeft Nissan een toekomstgericht aanbod." Over de elektrificatie van de automarkt benadrukt Saigot dat er geen andere keuze is: "Over vijf tot tien jaar hebben we een volledig gamma aan elektrische wagens. Het is een uitdaging voor producenten en gebruikers. De e-wagens zijn vrij duur. Dat zal het koopgedrag van de consumenten beïnvloeden. De notie van auto-eigendom is aan het evolueren, kijk naar de vele leasingcontracten en de groeiende markt van het autodelen. Een e-auto is duur doordat de batterij duur is. Maar dat zal natuurlijk veranderen in de komende jaren." Voorts kijkt Saigot naar de impact van elektrische wagens op het netwerk van autoverdelers en garages, omdat "die minder onderhoud nodig hebben". Ten slotte wijst hij op het feit dat de aankoop van een wagen steeds meer digitaal gebeurt. "Een potentiële koper bezoekt misschien twee keer een showroom, terwijl het vroeger vijf keer was." Reizen, gastronomie, koken.